Ongekende oudoom was huismeester Nienoord

Toen mijn grootmoeder Bieuwkje Kroese op Sinterklaasdag 1962 plotseling overleed, werd haar jongere zus Lieuwkje een soort plaatsvervangster voor haar. Ze leken erg op elkaar in uiterlijk, en hadden ook een soort van goedmoedige mopperigheid gemeen. Drie zomers logeerden we wekenlang bij tante Lieuwkje in Feerwerd.

Als kinderen waren we niet bij de begrafenis van oma geweest. De andere broers en zussen van haar heb ik bij mijn weten nooit ontmoet. Ik geloof ook niet dat de Kroeses zo familieziek waren. De zussen Kroese kwamen wel eens bij elkaar en spraken dan onderling Fries, dat is het enige wat ik weet van hun onderlinge contacten.

Bij de papieren nalatenschap van mijn moeder zaten wel wat foto’s en rouwbrieven. Daaronder die van Theodorus Kroese (1918-1991), de jongste broer van mijn oma. Van mijn moeder hoorde ik al eens verhalen, die ik vanmiddag bij mijn achterneef bevestigd kreeg. Ome Theo had geen erg gelukkig leven gehad. Hij was jong getrouwd met de dienstbode op hun grote huurboerderij bij de Dijkstreek en had daar acht kinderen mee gekregen. Wegens zware tb moest hij naar Beatrixoord in Appelscha en raakte daar een long kwijt. Ook nadien schijnt hij nog eens een hele poos in een sanatorium te hebben gelegen. Hij werd arbeidsongeschikt verklaard, ontdekte dat zijn vrouw overspel pleegde en scheidde van haar. Hij verhuisde van Zevenhuizen naar Leek, waar hij zijn tweede vrouw leerde kennen. Met haar had hij geen kinderen.

Als ik de korte versie van zijn naam door Delpher haal, doe ik de ontdekking van de dag, iets wat ik niet eerder had gehoord. Tussen ca. 1963 en 1983 blijkt hij huismeester te zijn geweest van Nienoord in Leek:

“Kroese was voor het Nationaal Rijtuigenmuseum een soort manusje-van-alles in de goede zin van het woord: hij zorgde onder andere voor het onderhoud van de rijtuigen.”

Hij werd begraven bij de kerk van Midwolde en maakte zijn laatste rit in een Twentse lijkkoets, die eerst een rondje over de binnenplaats van Nienoord maakte, voordat ze de lange beukenlaan naar Midwolde opging.

Ik geloof dat ik dit wel een interessante oom zou hebben gevonden. Jammer dat ik hem niet heb gekend. Binnenkort maar eens kijken bij zijn graf.

 

2 reacties on “Ongekende oudoom was huismeester Nienoord”

  1. Siebrand Homan schreef:

    interessant verhaal, voor uitbreiding vatbaar; ik hou me in ieder geval aanbevolen!

  2. loes schreef:

    Dat is mijn opa 🙂


Mijn gedachten hierbij zijn:

