‘Had je dat wel gedacht van zo’n vrouw?‘

Onze oude buurvrouw, over wie ik hier al eens schreef, had eind jaren vijftig, begin jaren zestig achter elkaar enkele verloofdes. Een van hen stuurde, nadat in zijn geval de verkering met haar uitging, brieven naar de oude buren, niet alleen mijn ouders, maar ook de buren van de andere kant. Hierin meldde hij het verlies van vele goederen. Hoewel de brieven in het Nederlands gesteld waren, is de Groningse achtergrond van schrijver onmiskenbaar:

 

Tolbert 19 Aug. ‘60

 

Geachte vrienden!

 

Ik dacht jullie ook maar eens te schrijven. Ik heb A. Willems ook een geschreven en kan het ook wel wachten. Ik heb hier ook wel afleiding, ik heb de tuin wat opgeknapt van mijn zwager, die zit de laatste tijd ook altijd onder doktershanden, hartkwaal en aan de rug (bonen plukken en planten verpoot enz.).

Ik heb een paar neefs hier, zoons van H. Pol geholpen met graskuilen en nu moet ik hun moeder ook de tuin opknappen en ga ook nog wel eens bij de een en ander op bezoek.

Het gaat met mij nog wel hier goed en ik hoop dat het jullie en de kinderen ook nog goed moge gaan.

Ik heb vanmorgen nog een aangetekende brief uit Havelte gehad en wel een van smid Faber om de haardkachel binnen 4 dagen te betalen, staat op mijn naam te boek bij Faber.

Aal heeft mij opgedragen om de kachel te bestellen en zij is zelf mee naar Meppel geweest en heeft de kachel ook uitgezocht. Zij is zelf ook mee naar smid Faber geweest om de prijscouranten in te zien. Ik wou anders eerst mijn eigen kachel daar geprobeerd hebben, dat zullen jullie ook wel weten, maar als het er op aankomt zal ik hem eerst wel moeten betalen dunkt mij, en dan zal ik het later wel op haar verhalen moeten. Maar zal ook wel moeilijk worden, als zij beweert dat ze de kachel ook van mij gekregen heeft, net als met de vloerbedekking. Ik heb de zaak bij de deurwaarder aanhangig gemaakt, maar die had niet veel hoop, als zij beweert dat zij van mij gekregen heeft en een vrouw heeft een sterke arm als zij beweert het gekregen heeft voor bewezen diensten. U begrijpt het wel, want zij heeft dubbel vel voor haar hoofd. De rekening van Jan Weening zal ook nog wel bij mij komen.

Nu ik mist nu nog heel wat goederen, o.a. 2 zilveren lepeltjes, 1 theelepeltje (ik heb ook 2 verkeerde lepels, 2 verkeerde vorken en 2 theelepels gekregen), eetlepelbakje met lepels en vorken, 2 karaffen en bitterfles, 2 grote kommen, 1 diep plat groot bord, 2 etensborden, 10 broodbordjes, koekschaal, puddingvorm, asbakje (Drachenfels, stond vaak op de kleine tafel), bloemen en potten met omhulsels, 1 loper, 1 veger met lange stok, kopstubber met lange stok, soep- en vetlepels, koffiekan met daags theegoed, tuinhandklauwtje, electrische strijkijzer, theetrommel, eenige vazen, sokken, verbandmiddelen, wasblik, uit mijn lade gehaald een blok schrijfpapier, couverten, brief- en anzichtkaarten en postzegels, vitrage, bretels, 2 badhanddoeken, suikerpot, klontjepot en zoutvaatje, warmwaterkruik, eenige kapstokken, 3 kussenslopen en de gouden verlovingsring die door mij zijn betaald, allebei en er zullen nog wel meer goederen zijn, want nu en dan schiet je weer iets te binnen.

Had je dat wel gedacht van zo’n vrouw die beweert de ze goed gesitueerd is? Als zij het uit armoede deed, was het nog daar aan toe en dan was het nog niet eerbaar, maar het is bij haar zoo: als ik het maar heb en hoe ze eraan komt is maar bijzaak. En ze kon wel riaal doen, Piet die betaalde wel.

Ik heb nog geen woning, ben al doende geweest in Roden, maar niet aangegaan: te hoge prijs. Ik heb nog aanbiedingen. Mocht jullie eens wat nieuws van Aal weten, dan had ik gaarne bericht. Ik eindig nu maar en de hartelijke groeten

van je oud buurman P.Pol

adres Dr. Mansholtweg 4 Tolbert

 

Deze Pieter Pol werd in 1898 geboren te Doezum, als zoon van een “karreman”. Vlak voor de oorlog was hij landbouwer in Boerakker en commissaris van een nieuwe landbouwcoöperatie voor het zuidelijk Westerkwartier. Destijds handelde hij ook in Duitse fokzeugen, afkomstig uit Twente. Na de oorlog woonachtig in Tolbert, moest hij voorkomen voor een tribunaal, maar van een veroordeling is me niets bekend. Wel vond ik nog dat hij knap oud is geworden, ruim honderd jaar, want pas in 1998 overleed hij in een bejaardenhuis te Leek. Sindsdien ligt hij begraven in Tolbert.

8 reacties on “‘Had je dat wel gedacht van zo’n vrouw?‘”

  1. Jan de Jong schreef:

    Tja, ‘riale’ vraauwlu.
    Doar binnen ie mooi kloar mit.

  2. spaarolifantje schreef:

    Kortom, ik maak m’n ex-verloofde lekker even zwart bij haar buren. Toch? Wat een …

  3. Simon schreef:

    Leuk om te lezen – deze micro- tragiek. Maar evengoed sneu voor Piet, dat hij met Aal had verkeerd. Hoe had hij kennis aan haar gekregen: via een advertentie?

  4. Wieneke schreef:

    Wat een miezerig kereltje, zeg. Om zijn nood in een brief te gaan zitten klagen bij buren. Als het een flinke vent geweest was had hij die grijpgrage troelala even zelf ondersteboven gehouden zodat alles wat niet van haar was gewoon losliet. Zemelen over lepeltjes notabene. Wat een ontzettende LdeB. Het doet mij denken aan die hilarische toestand toen de moeder van zanger Jan Smit op de buis zeer nauwkeurig zat op te sommen wat Yolanthe allemaal had meegesleurd uit dat huis toen de liefde uit was. Zij had het over wc borstels en servetjes.

  5. De dames zijn kennelijk solidair bij het uitkleden van de verloofdes.

  6. Irene schreef:

    Ach wat triest. In tegenstelling tot andere reageerders heb ik juist te doen met Piet, in handen gevallen van zo’n meedogenloze profiteurster. Toch? Hij komt wat simpel over en zij is vast zo’n gehaaide tante, ik zie het helemaal voor me.

    • Martin Hillenga schreef:

      Meteen moest ik denken aan de moeder van Jantje Smit (ken je klassiekers): ‘De spreien, konijnenbontjes, citruspers, blender, keukenrol, etagières, kristal, tafellopers, dure dekbedovertrekken, dekenkisten, zelfs een compleet servies en nog veel meer. Alles is weg.’

  7. Sjoe! schreef:

    Entôlage à l’hollandaise. 🙂


Mijn gedachten hierbij zijn:

