Pikant spelletje, verstopt in kookboek

002

Zat wat te bladeren in mijn moeders Electro Kookboek (twaalfde druk, 1949) toen er een strook opgevouwen papier uitrolde. Eenmaal uitgevouwen, bleek dat mijn moeder er een aantal vragen op had geschreven:

  1. Bekoord u de mannen (n)?
  2. Wilt u gekust worden?
  3. Houdt u veel van u man (n) ?
  4. Is u gemakkelijk te verleiden?
  5. Kunt u één genezen?
  6. Heeft u iets?
  7. Kunt u een man (n) van dienst zijn?
  8. Kunt u alle liefde overwinnen
  9. Wilt u het graag?
  10. Kunt u het uitstaan?
  11. Laat u eens iemand aankomen?
  12. Hebt u het graag?
  13. Denkt u aan meerdere mannen (n)?

Uit het papier kwamen elf papiertjes met mogelijke antwoorden op deze vragen (waarschijnlijk waren er oorspronkelijk evenveel antwoorden als vragen, maar zijn een paar van de antwoordpapiertjes verloren gegaan):

  • Ja als het donker is
  • Natuurlijk
  • Zeer dikwijls
  • Alle nachten
  • Van onderen wel
  • Als ik het met jou alleen ben zal ik het zeggen
  • Met heel mijn hart
  • O ja waarom niet
  • Als ik in bed lig
  • Van tijd tot tijd
  • Soms wel

Duidelijk gaat het om een pikant spelletje. De combinatie van een vraag met een minder passend antwoord – ook bekend van het zogenaamde Advertentiespel – moest hilariteit opleveren. Blijkbaar was het spelletje niet voor ieders ogen bestemd, vandaar dat het in het kookboek werd verstopt. Daar keken noch man, noch zoons in.

Wanneer mijn moeder dat spelletje speelde? Haar handschrift lijkt wat aan de vroege kant. Ik schat dat het spelletje nog van voor de seksuele revolutie, dus uit de (vroege) jaren zestig dateert. En vermoed dat mijn moeder het speelde met vriendinnen.

Iemand van de lezers die dit fenomeen kent?

6 reacties on “Pikant spelletje, verstopt in kookboek”

  1. aargh schreef:

    Wat een prachtige vondst! Ik weet wel dat mijn zusjes en ik dergelijke spelletjes gemaakt hebben, maar die waren dan wel wat onschuldiger. Het maken was eigenlijk het leukste.

  2. Wieneke schreef:

    Nee, ik ken het niet, maar ik had dan ook geen erg ondeugende moeder 🙂

  3. Trineke schreef:

    ’t Orakel der tegenwoordige eeuw. / By een Liefhebber der waarheid. – 1783 (geloof ik)
    Dit oude boek, dat te vinden is via Early Dutch Books Online (webside UB) lijkt er volgens mij op. Wel andere vragen. Heb het niet helemaal grondig bekeken nu. Ik had het op de UB een keer gevonden en heb het even voor je opgezocht. Via UB en elektronische bestanden kun je het vinden. Fulltext. Mogelijk ook wel via Delpher.

  4. myx0r schreef:

    Mijn moeder had vroeger, ik denk van toen zij zelf klein was, een vergelijkbaar spelletje. Alleen was het dan een heel boekje, van losse blaadjes die ze met een stukje wol bijeen had gebonden. Daar stond ook een hele reeks vragen aangaande de liefde in, het was een soortvan quiz. Hoe het precies zat weet ik niet meer, het was wel uitgebreider dan dit maar komt toch zeker in de buurt! Ik zal eens vragen of zij dat boekje nog heeft ergens.

  5. myx0r schreef:

    Ohja, het was wel zelfgeschreven (en dus mogelijk zelfbedacht?) op blaadjes uit een schrift, geen gedrukt boekje dus.


Mijn gedachten hierbij zijn:

