Een hamstervoorraad zeep van zestig jaar geleden

Had ik al verteld dat mijn moeder nogal van de bewaarderige was? In haar washok bewaarde ze nog steeds een veelvoud van deze pakken zeep en zeeppoeder:

b 003

Vroeger namen deze het hele onderste schap van een linnenkast in beslag. Zoals de laatste zin op de achterkant van een pak Radion laat zien, dateert de voorraad uit 1956. Om precies te zijn de eerste week van november, toen de Suez-crisis uitbrak:

img554 blog

Eerder zaten er ook nog dozen Castella bij, maar die had ze kennelijk wel weggedaan. Mijn moeder, tijdens de Suez-crisis nog net geen 25, legde de hamstervoorraad aan op aanraden van haar moeder, die zich nog heel levendig het zeepgebrek tijdens de Tweede Wereldoorlog voor de geest kon halen.

9 reacties on “Een hamstervoorraad zeep van zestig jaar geleden”

  1. Leuk terug in de tijd ,doet aan mijn jeugd denken.
    Alle goeds voor het Nieuwe jaar.
    Jan Wilde een Tuin.

  2. Jetskefotografie schreef:

    Als je een oorlog hebt meegemaakt dan ga je dergelijk gedrag vertonen. Mijn ouders deden dat met pakken koffiebonen die ze bewaarden in een lege melkbus op zolder. Toch heb ik er na het lezen van alle boeken over de Tweede Wereldoorlog ook wel iets van overgehouden. Hamsteren doe ik niet, maar ieder keer als ik kleding in een zak doe voor een goed doel, dan denk ik bij mijzelf, stel dat er een oorlog komt dan denk ik vast, had ik het maar bewaard.

  3. Wieneke schreef:

    Ja, die generatie heeft een forse knauw opgelopen van de bezetting en vooral de hongerwinter. Ik denk dat heel veel mensen daar een bewaar- en voorraadobsessie aan overgehouden hebben. Heel logisch natuurlijk.

  4. anoniem schreef:

    Nooit wegdoen wat je nog kan gebruiken, was het advies van mijn moeder, geboren 1906, twee wereldoorlogen en -distributies meegemaakt, die wist wat gebrek aan noodzakelijke dingen was. Maar onze huizen van nu zijn niet van elastiek, dus doe ik ook veel weg naar de kringloop, sleep ook weer wat naar binnen (betere kwaliteit of uitproberen), dus ons huis lijkt ook op een pakhuis, bovendien heeft mijn man dezelfde “tik”?, dus breek je nek voorzichtig, is ons devies. Maar dat zunlicht, zoals de uitspraak vroeger was, is nog prima te gebruiken (vlekken!) en het is al ingedroogd, dus langer houdbaar. Leg het na gebruik op een omgekeerde nagelborstel en het blijft droog. De Radion is nog van de ouderwetse soort, dus haalt uit witgoed zweet-, poep- (luiers) en grasvlekken, daar heb je tegenwoordig minstens zeven waspoeders voor nodig, vroeger werd er nog ingeweekt, uitgekookt en getrokken, daar ging alle ongedierte( en bacillen en bacterieën bovendien) van dood, hoe zou het toch komen dat er uitbraken zijn van schurft. Radion een doos met inhoud bewaren. Lach niet om die Suez-crisis, het was minstens zo beangstigend als de situatie nu is (al kregen we niet zo vaak als nu informatie, alleen tijdens de nieuwsberichten en zondags van B.J. Hilterman, brrrr. je kreeg er kippevel van, gelukkig was er dan ook Door, voor en over onze militairen, zie je, Neerlands hoop in bange dagen was paraat). Gruin zaip is trouwens nog steeds handig en vooral goed na werk in de tuin, het loog doodt de meeste bacterieën in opgelopen wondjes. Reina.

    • Attie Tuin schreef:

      Anoniem, ik bewaar ook alles en kijk ook graag bij de kringloopwinkels, mijn ouders hebben de oorlog meegemaakt en hebben ook gehamsterd. Gruin zaip gebruik ik nu ook nog voor vuile overhemdkragen, zelf heb ik de oorlog niet meegemaakt, maar ik heb van het hamsteren van mijn ouders vast een tikje meegekregen.

  5. Ernest DuBois schreef:

    Sunlight gebruik ik nog steeds, staat in mijn buiten was plek naast de regenton. Ruikt zo lekker.

  6. H. Torenbeek schreef:

    Bij mij is het net omgekeerd. Ik ga voor de Kerst in mijn berghokje om de kerstboom er uit te halen.
    Dan kijk ik rond en als er iets is dat ik drie jaar niet nodig heb gehad,……. dan heb ik het niet meer nodig.
    Weggeven of recycling.( op een goede leeftijd ben ik erg minimalistisch geworden)
    Met voedsel even anders. Genoeg blikgoed in de kast voor de winter maanden voor’ t geval ik er niet uit kan.
    Nou ja, zal wel weer meevallen want er wordt wéér geen witte Kerst verwacht.

    Allemaal Zalig Kerstfeest en een gezond en vredig 2016!

  7. Bert Visser schreef:

    Leuk dit. Ik herinner mij de twee legergroene, vierkante blikken met een rond deksel. Daarin zaten puntzakken koffiebonen van, volgens mij, Tiktak. Ergens ver weg staat mij bij dat er in die puntzakken ook nog plakplaatjes zaten ??

  8. Wat een prachtige vondst!
    Zelf heb ik sinds een paar jaar een stuk Sunlight. Uit overlevering hoorde ik eens dat een stuk Sunlight in je bed een gunstige werking heef bij het tegengaan van kramp in je benen. Onder het motto ‘Baat het niet, dan schaadt het niet’ heb ik dat eens geprobeerd. Geloof het of niet, maar het werkt. 🙂


Mijn gedachten hierbij zijn:

