Statistieken 2015

Het aantal pageviews op Groninganus groeide het afgelopen jaar sterk:

stats Groninganus 2014-2015

Maar gezien de Top 10 van bekeken logjes, kwam dat voornamelijk door één enkel logje, namelijk dat met de UFO-foto:

Heb ik weer: een UFO

243.853

Eierbal uitvinding van Sloots

3.968

Kroegen die ik gekend heb

1.672

Pinox, woar bistu bleven?

964

Henk Jurriaans obiit

851

De eerste gemotoriseerden te Finsterwolde

772

Kastie of kastiebal

771

Wat zijn mollebonen?

748

Hoe de slachtoffers van IJje Wijkstra begraven werden

728

Extreem laag fietsen

508

Zonder dit logje, dat nog steeds elke dag aanloop krijgt, zou het aantal pageviews op 203.137 hebben gelegen. De bezoekers van dit toplogje kwam via links op allerlei mediasites, om te beginnen die van de Telegraaf en de Daily Mirror, en vervolgens allerlei Aziatische, Australische en Zuid- en Noord-Amerikaanse, maar ook plaatselijke. Het ging dus in een paar weken tijd de hele wereld over. De grote mediasites linkten rechtstreeks naar het logje, maar omdat sommige kleinere naar het algemene adres van mijn weblog linkten, kwamen daar ook een 20.000 à 25.000 binnen. Zonder het UFO-logje, netto netto, zou het aantal pageviews dus op een 180.000 hebben gelegen, wel iets meer dan de bijna 170.000 van vorig jaar, maar slechts een bescheiden toename implicerend.

Nog even inhoudelijk terugkomend op dat logje – ik ben absoluut geen UFO-gelovige zoals sommige geharnast-rationele bezoekers meenden. Niet voor niets had ik onder de foto een link naar het liedje van de Byrds aangebracht. Meende dat dat het wel voldoende zou relativeren, maar veel mensen klikken niet op links, zo bleek ook hier.

Over de oorzaak van het verschijnsel is hartstochtelijk gediscussieerd. Destijds zag ik ter plaatse bij een check geen druppel op mijn lens. Op foto’s met lens flare geeft dat verschijnsel ook vrijwel altijd een veel grootschaliger effect: het neemt er veel meer ruimte in. Ik dacht in eerste instantie dan ook aan een weersverschijnsel, namelijk dat het door een kiertje in de donkere wolk piepende zonlicht het optische effect met de halo gaf. Uiteindelijk wees een Amerikaan me op een filmpje, gemaakt in Joshua Tree National Park. Het vertoont precies zo’n kwalachtig fenomeen, maar dan verschuivend over de lens, en daar gaat het onmiskenbaar om lens flare. Door dat filmpje ben ik ervan overtuigd geraakt dat het inderdaad om lens flare ging.

2 reacties on “Statistieken 2015”

  1. Dan zat ik indertijd dus toch wel goed mijn reactie. 🙂

  2. Hendrika schreef:

    Ik heb het laatst ook gereproduceerd: bij laagstaande zon een tegenlichtopname maken, en dan zo met je camera bewegen tot de ‘ufo’ in je beeld verschijnt. Het hield de gemoederen behoorlijk bezig 😀


Mijn gedachten hierbij zijn:

