Ootje

img598 blog 2

Maria Tuin-Glazenborg (1828-1917), was de grootmoeder van mijn grootvader. Door hem en haar andere kleinkinderen, zoals de latere burgemeester Jan Tuin van Groningen, werd zij gewoonlijk Ootje genoemd.

De z en de o in haar achternaam willen in de akten burgerlijke stand ook nog wel eens een s, respectievelijk een e en een u zijn, wat een zoektocht naar de feiten van haar leven wat omslachtiger maakt. Bovendien waren er naamgenotes in omloop. Maar uiteindelijk kwamen we er wel uit.

Heel haar leven heeft Ootje in Finsterwolde gewoond. Ze was de dochter van een arbeider en een dagloonster en trouwde er in 1856 als 27-jarige dienstmeid met de drie jaar jongere boerenknecht Harm Tuin, met wie ze vijf kinderen kreeg, waarvan er twee op jonge leeftijd vlak achter elkaar stierven (december 1862). De overblijvende kinderen heetten Jurjen (geboren in 1856, twee maanden na het huwelijk), Antje (1863) en Harm (1866). Jurjen werd later visser, Antje is mijn overgrootmoeder en Harm, een boerenarbeider, was de bekende anarchist die hier al wel vaker ter sprake kwam.

Ootjes man maakte het huwelijk van hun oudste zoon nog mee, maar niet meer die van hun twee jongere kinderen. Hij stierf in 1883 op 51-jarige leeftijd. Van hem is er geen foto.

Ik meen me te herinneren dat Ootje later bij haar dochter (mijn overgrootmoeder) in de kost kwam wonen. Ze overleed op 88-jarige leeftijd in 1917, waarna er van bovenstaand portret, rond 1900 gemaakt door de fotograaf Heiman Sanders in Groningen, minstens drie afdrukken besteld werden bij zijn vakgenoot Tonnis Post in Winschoten. Een aantal dat volgens mij wel van een zekere geliefdheid getuigt. Zowel mijn grootvader als minstens twee van zijn zusters bewaarden zo’n portret.

One Comment on “Ootje”

  1. Wieneke schreef:

    De naam Ootje past goed bij haar. Het klinkt vriendelijk en het was vast een vriendelijke vrouw. Heeft zij de bijbehorende uitdrukking verzonnen? 😉


Mijn gedachten hierbij zijn:

