Het kan altijd erger

2016-01-04 007

Tegen de muur stond al een hele tijd een plastic zak. Ik was al bijna vergeten wat er in zat, maar het betrof boeken en knipsels, gekregen van mijn schoonzus. Zij had de verzameling op haar beurt van een overleden buurman. Diens fascinaties bleken vooral te bestaan uit honderdjarigen,  Groningse grafzerkenpoëzie, en de archeologie van Drenthe en ik kan wel wat met die onderwerpen, vandaar dat die zak met documentatie er nog steeds staat.

Tussen de knipsels zaten ook wat hele krantenkaternen over bijzondere gebeurtenissen. Zoals uit het Nieuwsblad van het Noorden van woensdag 14 en vrijdag 16 februari 1979, toen het pas goed winterde, getuige de koppen:

14

Noorden vast in sneeuwstorm. Dorpen afgesneden van buitenwereld. Politie sluit rijkswegen af. Noodweer komt uit Duitsland. De witte tornado in beeld. Beetje pret maar veel ellende.

16

Gevecht tegen het isolement. Barre winter eist drie mensenlevens. Veel dorpen in Groningen nog onbereikbaar. Een dagje ontbering. Eigen trein uitgraven.

Ja kijk, dan viel het vandaag nog wel mee. Hoewel een extra kwartier blauwbekkend moeten wachten op een bus ook geen pretje is.

 

8 reacties on “Het kan altijd erger”

  1. aargh schreef:

    Ik heb dat net niet meegemaakt, maar de verhalen over die winter werden nog overal verteld toen ik naar het noorden kwam. Het klonk wel knus. Radio-uitzendingen waarin werd gevraagd om opa zus-en-zo een pannetje soep te brengen, dat soort dingen.
    De oostenwind was vandaag best venijnig, ik weet niet precies hoe ze dat berekenen met die gevoelstemperatuur, maar oostwaarts fietsend leek het zeker min tien.

    • groninganus schreef:

      Ik heb er nauwelijks herinneringen aan, behalve dat de sneeuw hoog tegen mijn voorgevel lag. Waarschijnlijk ben ik er niet veel uit geweest, omdat ik voor een tentamen zat te leren.

  2. Die dagen staan me nog helder voor de geest. We zaten dagen achtereen bij de radio. Omrop Fryslân, dat toen nog maar net zelfstandig was, maar slechts iets van een uur zendtijd per dag had, maakte furore door drie dagen achtereen bijna continue in de lucht te zijn. De Omrop stuurde via de ether allerlei kleine en grotere hulpacties aan.
    Een andere winterse gebeurtenis die ik me nog kan herinneren, dateert ergens uit de 2e helft van de jaren zestig. Door ijzel en harde wind knapten er in de buurt van Drachten diverse hoogspanningskabels en knakten hoogspanningsmasten, waardoor toen een grote stroomstoring ontstond.

  3. jan schreef:

    Ik moest erg lachen toen ik maandagavond een verslaggever van het NOS Journaal live in Groningen zag staan bij twee centimeter sneeuw. Ik begrijp die fascinatie wel. De journalistiek bericht tegenwoordig vooral over waar de mensen over praten. En dat is toch het weer. De omroep waar ik werk had vroeger maximaal twee weeritems per jaar. Tegenwoordig is het elke week prijs.

  4. Wieneke schreef:

    Ja, een van de eerste dingen waar ik over hoorde toen we in Friesland kwamen wonen was die sneeuwtoestand in 1979. Ik woonde toentertijd in Rotterdam en kreeg uiteraard wat beelden mee van de televisie, maar het was toch een ver van mijn bed show. Vandaag kunnen we niet naar buiten, want zelfs het grind op de oprit is spekglad. Alles ligt stil. Het is niet normaal zo glad. Maar de verwarming brandt en we hebben nog een rol beschuit hahahaha


Mijn gedachten hierbij zijn:

