Nogmaals Meerland

img595 a

Deze foto is al wat langer in mijn bezit, misschien al wel veertig jaar. Waarschijnlijk gaat het om een luxe-editie, want zo’n dikke kartonnen passe-partout tref je niet vaak en zo’n plastic-achtig afschermlaagje al evenmin. Duurkoop is niet altijd duurzaam – juist dat laagje heeft de foto op den duur mogelijk verslechterd. Je kunt nu nog maar moeizaam onderscheiden wat erop staat. Aanvankelijk dacht ik dat het een boerderij was, maar op zeker moment heb ik er met potlood achterop gezet dat het de schoolmeesterswoning van Meerland was, waar mijn oud-tante Jeurine en haar man Harm Sprang woonden. Ook noteerde ik er, dat het beeld “verkeerd om” was.

Vorige de week dacht ik: “Laat me Picassa eens loslaten op dat ding”. Vooraf had ik er weinig fiducie in, omdat er vanwege dat dikke passe-partout ruimte zit tussen de foto en de glasplaat van de scanner.  Maar de afbeelding werd wel scherp en liet zich ook bewerken. Met Paint is ze gespiegeld en in Picassa zijn licht en contrast vergroot. En dan wordt ze zo:

img595 picassa-versie gespiegeld

Afgaande op de bomen lijkt de foto een jaar of wat eerder gemaakt dan de onconventionele schoolfoto. Toch is er ten aanzien van de afgebeelde mensen sprake van eenzelfde afstand. Gaat het misschien om dezelfde fotograaf met dezelfde camera, die geen groothoeklens heeft, waarmee je zowel mensen dichtbij als een gebouw op de achtergrond kunt inkaderen?

De mensen zijn in dit geval mijn oud-tante Jeurine (links) en haar man (rechts), beide staand met tussen hen in een oudere man, mogelijk de vader van Harm Sprang. Hij zit op een bankje. Een redelijk forse, herdersachtige hond staat voor beide mannen.

Links van het huis de voorste twee fruitbomen van de kleine boomgaard die ook op de schoolfoto te zien is. Deze bomen staan in bloei, het is voorjaar. Achter mijn oud-tante bevindt zich een hoog keukenraam, met eronder een kelderraam. Uiterst links lijkt ook nog een stukje van de school zichtbaar.

8 reacties on “Nogmaals Meerland”

  1. Weet je of schoolgebouw en voormalige schoolmeesterswoning nog bestaan? Of zijn ze afgebroken in het kader van de aanleg van het Oldambtmeer? Daarvoor is immers een aardig deel van Meerland in de golven verdwenen.

    • groninganus schreef:

      Zoals een mijner lokale correspondenten in november mailde:
      “De woning is destijds in brand gestoken (rond 2002?) en afgebroken. De school is verbouwd en is na lange leegstand weer opnieuw vertimmerd en in gebruik genomen”.

      • Dank. Ik heb het aangetekend bij mijn pagina over Meerland. Volgens de recente atlassen was het voor het Oldambtmeer weggegraven deel van Meerland overigens (vrijwel) onbewoond. Ik hoop dat de gemeente zo alert is geweest om aan de paal met o.a. een richtingbordje naar Meerland, W van Beerta, de richtingbordjes naar Midwolda en Nieuwolda weg te halen, want daar kun je immers niet meer komen vanuit Meerland over de weg, sinds die doodloopt in het meer.

  2. harmien torenbeek schreef:

    Er staat niet hoe oud de foto is, mogelijk is dat laagje een versie van celluloid ?

  3. klaas schreef:

    Ik zie de kop van de Daily Mail al voor me: “Dutch blogger Perton dicovers chem-trails on ancient family picture”


Mijn gedachten hierbij zijn:

