Tot in Australië werd er zilverpapier gespaard voor Dr. Denker

“Ja, onze zilverpapier-actie gaat de wereld rond. Zij is bescheiden in onze Noordelijke provincies begonnen, maar al spoedig kwamen er ook zendingen uit andere delen van ons land. België en Engeland volgden, op verschillende schepen wordt voor mij gespaard, uit Canada ontving ik zilverpapier en deze week kreeg ik tot mijn grote verrassing een brief van mevrouw R. Kosse, Memerambi, Kingaroy Line, Queensland in Australië. Zij schreef me:

„Hierbij stuur ik u een gedeelte van het gespaarde zilverpapier. Hoe wij hier in Australië weten van uw actie? Dat zit zo. Op 10 Dec. 1948 zijn wij met de Volendam geëmigreerd. We woonden tevoren aan de Peizerweg in de gemeente Hoogkerk. Een vriendin stuurt me geregeld uw blad. Terwijl ik in het Kingaroy Hospital lag, waar op 1 October onze zoon is geboren, las ik van Uw zilverpapier-actie. Ik ben direct begonnen te verzamelen, vrienden en bekenden helpen mee en ook schoolkinderen.”

Zo wordt nu ook in Australië voor het goede doel gespaard. Onze gezamenlijke actie krijgt steeds grotere internationale vermaardheid…”

Bron: Dr. Denker in het Nieuwsblad van het Noorden van 5 januari 1952.

5 reacties on “Tot in Australië werd er zilverpapier gespaard voor Dr. Denker”

  1. janbee22 schreef:

    Mijn lagere schooltijd was van 1951 tot 1957 en ook daar op de OLS Midwolda werd zilverpapier gespaard. Maar of dat voor Dr. Denker was?!

  2. Wieneke schreef:

    Ik heb eerlijk gezegd nooit iets begrepen van dat sparen van melkflesdoppen en zilverpapier. Wat deden ze er dan mee?

    • Frans van Woerkom schreef:

      Zilverpapier bestond tot de 50’er jaren uit papier met tinfolie. Later aluminiumfolie. Melkdoppen waren van dun aluminiumplaat. Evenals koper, messing, brons, zink en lood waren en zijn dat waardevolle te recyclen metalen. Of recycling loont, hangt af van de concentratie. Wat in de vuilnisbak verdween, ging vaak onder in de troep en verteerde of verroestte. Maar wat apart werd gehouden kon herwonnen worden en opgewaardeerd door raffinage tot nieuw metaal. Ook ijzer, dat vroeger goedkoop gemaakt werd uit ijzererts en steenkool, kreeg in de 60’er jaren waarde door subsidies. Het kon ook makkelijk door magneten uit het vuilnis getild worden. Tegenwoordig wordt bijna 90% van de metalen uit vuilnis herwonnen. De opbrengst is net als in de 50’er jaren voor degene die inzamelt en concentreert. De missie, de zending en de rode goede doelen maakten dankbaar gebruik van schoolkinderen. Tegenwoordig zamelen kringloopwagens, wecycle en afvalverwerkers metalen in en verlagen daarmee de afvalstoffenheffingen en verhogen hun eigen winst.


Mijn gedachten hierbij zijn:

