Zwieren op de baan van Hoogezand (1927)

Beelden uit het bioscoopjournaal van 1 december 1927. Ze zijn gemaakt in Hoogezand, waarschijnlijk bij het provinciaal kampioenschap schoonrijden voor dames, waarvan in kranten sprake is. Let vooral ook op het paarsgewijze rijden, dat zie je volgens mij nergens meer.

5 reacties on “Zwieren op de baan van Hoogezand (1927)”

  1. Hendrika schreef:

    Zoek maar eens op schoonschaatsen of in het Fries – op pronkriden.

  2. Wieneke schreef:

    Je ziet zelfs nooit meer kunstschaatsen, tenminste in mijn regio dan. Alleen maar noren en daarmee kun je dit kunstje niet doen. In mijn jeugd deed ik dit paarsgewijze rijden nogal eens samen met mijn broer op de kunstijsbaan, die in de zomer een tennispark was. Dat ging best goed, al waren er andere mensen die het geweldig konden. Totdat we een keer iets fout deden en samen heel hard vielen. Het liep wel goed af, maar daarna heb ik het nooit meer gedaan. Mijn broer had hockeyschaatsen en daarmee ging dat dus ook.

  3. Er is nog steeds een Landelijke Vereniging van Pronkriders. In de winter van 2013 is er op het Nannewiid bij Oudehaske nog een Open Fries Kampioenschap georganiseerd: https://www.youtube.com/watch?v=qu01WPcMjqQ

  4. Martijn schreef:

    Die pronkrijders, fantastisch! Nooit geweten dat dit (nog) bestaat. Met veel plezier naar gekeken.

  5. Jetskefotografie schreef:

    Een mooie filmpje. Ik vind dat zwierige synchroon rijden een lust voor het oog. Mijn schoonouders (geboren 1922 en 1923) deden dat vroeger ook en dan in Drenthe.


Mijn gedachten hierbij zijn:

