Beloningsstempels

En als je keurig met je kroontjespen tussen de lijntjes bleef, dan drukte de juf haar waardering uit met een stempel. Ook mocht je met kleureninkt gaan schrijven, groene of rooie. En als je dan tien stempels had, mocht je een cadeautje uitkiezen. Ik weet niet meer wat, want ik had er moeite mee tussen de lijntjes te blijven. Daarom kreeg dus niet zo veel stempels.

Uit en catalogus van de Noord-Nederlandse Stempelfabriek anno 1955/1956:

1 - keurig werk
Speciaal voor meisjes:
2 - speciaal voor de meisjes
Vliegtuigen:
3 - vliegtuigen
Auto’s:
4 - auto's
Treinen en schepen:
5 - treinen en schepen
Sport:
6 - sport
Spel:
7 - spel
Dieren:
8 - dieren

Tot mijn verrassing worden kinderen nog steeds op deze manier gestimuleerd, alleen zijn de plaatjes tegenwoordig heel anders.

9 reacties on “Beloningsstempels”

  1. Wieneke schreef:

    Heel gek, maar ik kan me van dit soort stempels echt niks herinneren. Ze zijn wel grappig! Van juffrouw Busink, die eenmaal per week ‘gosdies’ kwam geven op onze openbare lagere school, kreeg je ggggristelijke plakplaatjes als je nog wist waar ze de vorige keer was opgehouden met haar bijbelse verhalen. Ik was dol op verhalen – en nog steeds dus – en heb zodoende heel wat plaatjes binnengesleept 😉
    Mijn ouders moesten absoluut niks van religie hebben, maar ze vonden het ook zielig voor mij als ik in plaats van ‘gosdies’ in een ander lokaal moest gaan zitten rekenen. Dat was namelijk het alternatief.

  2. Ton Andringa, Gasselte schreef:

    Mijn vrouw – als oud juf – heeft nog twee schoenendozen vol met dit soort stempels. Worden vanzelf collector items en dus worden wij nog wel eens vermogend.

  3. Mambro. schreef:

    Vraag voor Ton Andringa; is daar ook het stempel bij wat wij lang geleden kregen? Daarop stond: Netheid, gehoorzaamheid en vlijt belonen altijd.

  4. Wat een prachtige collectie stempels.
    Ik kan me de krullen en de stempels nog wel herinneren, maar volgens mij kregen wij alleen stempels van bloemetjes en beestjes. Toch eens kijken of ik nog een oud schriftje kan vinden.

  5. Emigrant schreef:

    Ik herinner mij de Serie A van de Dieren (ƒ 4,80).

  6. Attie Tuin schreef:

    De stempeltjes, dat je mocht schrijven met rode of groene inkt, ik kan het mij goed herinneren, als het schriftje vol was en je kreeg een nieuwe dan was ik daar heel zuinig op, er mocht geen vlekje opkomen.

  7. Ton Andringa, Gasselte schreef:

    Aan Mambro.
    Het wicht zal mörgn eevm kiekn.

  8. ieniemienie schreef:

    Deze docente gebruikt sinds het begin van dit schooljaar weer stempels en stickers. Bij vijf stempels en/of stickers mag de leerling het begin of het eind van een lesuur bepalen. Het is nog een beetje experimenteren, maar de meeste leerlingen vinden het leuk. Mijn leerlingen zijn derdejaars vmbo-b en vmbo-k.

  9. anoniem schreef:

    Wij waren spekkopers blijkbaar, want wij hadden ook als beloning wel eens paarse! inkt, zo mooi bijna lila, met een zweem van violet. Tja, een lagere school met enthousiaste juffen en meesters, wij kenden de namen van de tussenkleuren ook, die werden ons tussen neus en lippen door goed ingeprent en ik wordt nog steeds boos als men violet lila noemt. (voor de niet-kenners: violet is paars vanuit de rode sector, lila vanuit de blauwe). En Groninganus, als rechtsgemaakte linksvoorkeurige baby, ha, een doordenkertje, had ik grote moeite om binnen de lijntjes te blijven, maar had tijd genoeg voor het schoonschrijven om zelfs daar wel eens een stempel te verdienen. Komt de derde en vierde klas in 1 lokaal tijd:, in de derde luisterde ik teveel naar wat de vierde moest doen, kwam in tijd (en cijfer)nood, moest snel schrijven en help, heb nooit meer netjes kunnen schrijven, heb trouwens ook moeite om anderszins altijd tussen de lijntjes te lopen, heb alleen geleerd de consequenties daarvan vaker op tijd in te schatten. Als je in de eerste klas eerder dan de anderen klaar was, je werk was nagekeken en goed bevonden, mocht je een puzzel of leesboekje uit de kast pakken om je daar mee te vernuveren (vermaken) zal ook wel bedoeld zijn om de vlugge leerlingen rustig te houden en te stimuleren. Reina


Mijn gedachten hierbij zijn:

