Windows 10: een wanproduct, dat met fascistische opdringerigheid gepousseerd wordt

Nu ik een kleine week ervaring met Windos 10 heb, denk ik er sterk over om de installatie ervan maar ongedaan te maken en terug te keren naar Windows 7. En wel hierom.

Allereerst de manier waarop het spul bij mij en talloze anderen geïnstalleerd is. Ik kijk even naar het Journaal, blijkt bij terugkomst Windows 10 te worden geïnstalleerd. Zonder mijn bewilliging. Met dreigende boodschap op het scherm: gelieve niet te onderbreken, want dan gebeuren er ongelukken. Natuurlijk weet ik dat MS updates kan installeren. Af en toe komt dat ook ongelegen en is dat ook best irritant. Maar een heel besturingsprogramma, waarvan de installatie twee uur aan tijd kost? En een veelvoud aan tijd om terug te vinden wat je vrijwel onmiddellijk nodig hebt? Je zult maar een deadline moeten halen.

Dan wat er extra aan is: allemaal rommel, bullshit en ballast, commercie, reclame en flutspelletjes. Leuk voor MS dat zoveel mogelijk van je te weten wil komen. Niet leuk voor mij. De meeste van die rotzooi heb ik inmiddels alweer verwijderd.

Dan de browser. Die gebruik ik niet. De kolom met bookmarks kan je alleen maar rechts op het scherm krijgen, terwijl ik die links op mijn scherm gewend ben. Nergens vind ik een methode om die favorieten links te krijgen. Verder werk ik graag met een thuispagina: Google. Als ik iets lees en ik wil er meer van weten, wil ik stante pede terug kunnen naar Google om op zoek te gaan. In Windows 7 had je daar nog het huisicoontje voor. Is niet meer zo, MS heeft in zijn peilloos oneindige wijsheid het huisicoontje weggeflikkerd, van zijn nieuwe browser moet je eerst maar een bookmark aanmaken, die dan – o wee o wee – verplicht rechts op je scherm staat.

Bestandsbeheer is zo mogelijk nog een grotere ramp. Windows 7 betekende wat dit betreft al een achteruitgang ten opzichte van XP, doordat je geen handmatige volgorde meer mocht bepalen voor je bestanden. Wat met name bij afbeeldingen nou juist zo handig was, omdat je foto’s op die manier heel gemakkelijk naast elkaar kon zetten met het oog op een selectie. In plaats daarvan schreef Windows 7 als optionele volgordes alfabetisch of laatst of eerst aangemaakt voor. Wilde je nog weer disparate foto’s bij elkaar zetten, dan moest je de bestandsnamen manipuleren. Allemaal extra omslag, waar je niets aan hebt. Tijdverknooierij.

Bij documenten was ik gewend aan een beeld met eerst de mappen en dan de losse documenten, beide op volgorde van laatst aangemaakt eerst. Dit schijnt nu ook niet meer te mogen van de MS-genieën. Het dichtst bij het ideaal komt nog de mogelijkheid: eerst de laatst aangemaakte documenten. Maar dan krijg je dus de mappen onderaan. Zodat je, als je losse documenten over mappen wil distribueren, weer de hele boel moet omgooien.

Zoals je bij Windows 7 al een onverwijderbare ‘map favorieten werkbalk’ bij je bookmarks in de maag gesplitst kreeg, krijg je nu bij je afbeeldingen twee voorgekookte en niet weg te branden mappen opgedist, namelijk: “Camera-album” en “Opgeslagen afbeeldingen”. Dit is nu echt iets voor de intelligentsia die MS kennelijk als zijn doelgroep ziet. Je zou toch ook eens op het idee komen om je eigen en van andermens gedownloade foto’s in mappen met bestandsnamen van eigen vinding te stoppen. Bah, wat creatief! En iedere keer dat je voortaan je overzicht van afbeeldingen voor je neus oproept, word je tot je innige leedwezen weer opgescheept met dit vertoon van briljante intelligentie.

Nog erger is het dat je een foto, eenmaal op je scherm, niet meer traploos met het tandwieltje op je muis kunt vergroten of verkleinen. In en uitzoomen mag alleen nog maar door te klikken op een plus of min. Ook kan je vanuit vergrote of verkleinde toestand niet meer rechtstreeks doorklikken naar de vorige of volgende foto – je moet dan eerst eerst weer terug naar de thumbnails of bestandenlijst . Wat zei ik?: allemaal extra omslag, waar je niets aan hebt. Tijdverknooierij.

In Windows7 kon je foto’s op twee manieren bewerkbaar maken. Door op de thumbnail met rechtermuisknop te klikken, kreeg je Paint. Kon je daarmee de foto vergroten of verkleinen, een uitsnede maken of er een tekst inzetten etc. Door met je rechtermuisknop op de volledige foto te klikken, kreeg je een menuutje waarmee je Picassa kon inschakelen. Was reuze handig! Maar, huil mensen, dat is niet meer zo. In de kouwe oorlog met Google heeft MS besloten de consument op te zadelen met een eigen fotobewerkingsprogramma, dat via dezelfde weg ingeschakeld wordt.

Kortom: hier wordt met fascistische opdringerigheid een onvoldragen wanproduct gepousseerd, dat vooral de belangen van MS zelf moet dienen, en dat de consument behandelt als een onmondige kleuter. Vooral het bestandsbeheer vergt zoveel extra handelingen, dat Windows 7 verkieslijk is. Ben alleen een beetje bang voor ongelukken, als ik systeemherstel inschakel.

Een kennis van me is wel ingenomen met Windows 10 en hij verzekert me dat dat alles naar je hand te zetten is, hoewel het soms best moeilijk is om uit te vinden is hoe je zoiets moet doen. Het kost je zonder meer drie dagen. Maar ik heb helemaal geen zin om drie dagen bezig te zijn met een gebruiksaanwijzing. Daarvoor is het leven te kort en de tijd me te kostbaar.

13 reacties on “Windows 10: een wanproduct, dat met fascistische opdringerigheid gepousseerd wordt”

  1. Marinus Beers schreef:

    Ben ik even blij met mijn Mac 🙂

  2. catthysplace schreef:

    En dat terwijl juist veel elementen van XP weer terug zijn. Ik kon moeiteloos mijn eigen fotobewerkingsprogramma installeren, terwijl w7 dat niet accepteerde. Maar goed ik ben nog niet overgestapt. Ik kijk nog even rustig toe hoe al die oude dingen weer werken op de laptop met W10 bij mijn vriendin. Maar het liefst heb ik volledig xp weer terug want ook windows 7 is lang wennen geweest.

  3. martenfokkens schreef:

    Die kennis die wel me Windows 10 overweg kan moet je koesteren, Harry. Veel van jouw problemen kan hij vast voor je oplossen. Ik werk hier al een hele tijd met Windows 10 op meerdere systemen en ben er zeer tevreden over. Ik denk dat jouw probleem meer zit in het feit dat je Windows 10 ongevraagd op je systeem kreeg geïnstalleerd. Even doorzetten en je bent er zo aan gewend.

  4. Als ik dit lees, ben ik toch zo blij dat mijn uit 2009 stammende pc nog steeds naar tevredenheid op Windows 7 draait. Toegegeven, het systeem wordt af en toe wat traag, maar zo lang het spul draait, komt Windows 10 er hier niet in, want ik geef ‘m geen kans voor automatische installatie.
    Hoe dan ook, sterkte gewenst! Het zal allemaal wel weer goed komen, maar duurt even en ’t kost wat frustratie.

  5. Harry, als je browst met Firefox staan je bookmarks gewoon links.

  6. John de Groot schreef:

    Heel herkenbaar allemaal. Maar ik ben al jaren van ál die narigheid verlost sinds ik een Mac heb aangeschaft, een verademing. Nog nooit ook maar een moment spijt van gehad.

  7. Wieneke schreef:

    Ik herken helemaal niks van wat jij zegt bij mijn eigen notebook en die van echtgenoot. We hebben W 10 al een paar maanden (zelf geïnstalleerd) en ik zie niet direct enorme verbeteringen, maar we hebben ook geen problemen. De totale installatie duurde 2 uur, geloof ik. Alles is keurig meegegaan, alleen moest ik mijn bureaubladfoto even opnieuw erop zetten. Ik bewerk mijn foto’s altijd in Photofiltre en dat gaat net als voorheen: zonder problemen. Ook paint kan ik kiezen met de rechtermuisknop.

    • Christina schreef:

      Exact mijn ervaring. Ze hebben wel een oorlog met Google, maar die hebben ze niet gewonnen. Even tijd besteden aan het langslopen van instellingen en programma’s en Win10 werkt vlekkeloos. Ik kreeg het op mijn windowsphone ook opgedrongen, heb 1 dag ff flink gebaald en gezocht, maar ben er nu na anderhalve week al helemaal in thuis en heel blij. Ik denk dat je even de kinderziekten doormoet van de ongevraagde installatie en er dan ook heel veel voordelen in gaat zien.

  8. Terugzetten, en dan niet automatisch updates laten installeren maar alleen laten vinden en dan zelf opdracht geven.

    Ik ben laatst teruggegaan naar Windows 8.1 op mijn laptop omdat Asus geen goede drivers meer voor trackpad en speciale functietoetsen had in Windows 10. Dat kostte me wel een volledige terugzetting naar de fabrieksinstellingen, met alle backupproblemen van dien, maar nu heb ik weer een goed werkend systeem.

    Dus nu meteen terugzetten, dan gaat het nog automatisch.

    Overigens heb ik een andere nieuwere PC geen problemen met Windows 10 zelf. Maar ik zie eigenlijk ook geen voordelen.

  9. Martijn schreef:

    Alles waar jij nu mee worstelt heb ik al vanaf 1996 opgelost met de combinatie Total Commander (bestandsbeheer) en Irfanview (foto’s e.d.). Voordeel: bij vernieuwing van Windows blijven deze programma’s gewoon hetzelfde. Bovendien zijn ze veel uitgebreider en flexibeler. TCM kost een beetje maar is het bedrag dubbel en dwars waard. Irfanview is al 20 jaar gratis.

  10. galrood schreef:

    Gewoon linux bv Ubuntu 14.4 ernaast installeren. Veel gemakkelijker, veiliger en een keur aan gratis programma’s. Je kan de hele omgeving naar je eigen wensen inrichten.

  11. John schreef:

    Wat ik lees is, installeer dit, worstel hiermee, zet dit of dat terug, los het op door, richt de omgeving in, geef opdracht tot, loop instellingen langs, back-up problemen, kinderziektes, het kost anderhalve week tijd, even doorzetten, of geen updates toelaten met alle beveiligingsrisico’s van dien, etc. etc.
    Deze dingen zijn het juist wat je computer tot zo’n achterlijk ding maakt. Maar blijkbaar is het een hobby van velen om zichzelf met die ongein te blijven kwellen. Kortom, ik zou zeggen neem een Mac, die loopt altijd als een zonnetje en je problemen zijn voorgoed voorbij. Ik zeg het niet weer hoor.

    • h.torenbeek schreef:

      Meesten in mijn vrienden kring evenals ik , kunnen de Mac niet veroorloven. maar gaat Uw gang Mac-ers, laat ’t maar breed hangen.


Mijn gedachten hierbij zijn:

