Helligje, een meisjesnaam

Kleine ontdekking. Zocht in AlleGroningers eerst op de klassiekerige boerenvoornaam Helenius, vervolgens op Hel*, waardoor heel veel schone Helena’s, maar ook een vertederend Heleentien hun opwachting kwamen maken en stuitte zo uiteindelijk op Helligje.  Ziehier alle in Groningerland gedoopte meisjes van die naam:

Helligje

Ergo: Helligje was een kortstondige hype te Wildervank, in de jaren 1770. Je vraagt je af wat al de ouderparen bezield heeft, want hellig, afgeleid van hel, betekende ook toen ook al vertoornd en (zeer) boos in onze noordoostelijke contreien.

Bij WieWasWie zie ik dat de naam in Holland destijds ook wel voorkwam, zij het sporadisch. De laatste melding via die bron is een overlijdensgeval in 1948, te Weststellingwerf.

Naschrift 19 mei:

Achteraf bedenk ik me, dat het een verbastering zal zijn van Hilligje, een meisjesnaam die vanaf 1684 duizenden malen vo0orkomt bij Alle Groningers.

4 reacties on “Helligje, een meisjesnaam”

  1. Tja, ik kom ook eerder uit bij ‘hels’ en ‘hellig’ dan bij ‘heilig’. Ik kan me niet voorstellen dat veel meisjes gelukkig geweest zijn met die naam …

  2. Simon schreef:

    Eigenlijk vind ik het wel een mooie naam – en in deze tijd van Sanne, Lotte, Veerle en Sterre zou Heiligje beslist niet misstaan ….

  3. Frans van Woerkom schreef:

    Het was niet zozeer een verbastering als wel een systematische verschrijving. Ook onder moeder was het in die tijd in Wildervank een hype om Helligje genoemd te worden:
    http://www.allegroningers.nl/personen/trefwoord/plaats_s/Wildervank/q/persoon_voornaam_t_0/helligje/q/persoon_rol_s_0/moeder/q/persoon_rol_s_1/0


Mijn gedachten hierbij zijn:

