‘Scheepsnamen’ door Groegroe

Enkele voor evangelisatie omgebouwde vrachtschepen

Ene Groegroe schreef in de jaren 1926-1927 tegen de honderd lichte verzen voor de Noord-Ooster en het Nieuwsblad van het Noorden. Soms waren die briljant en zouden ze niet misstaan in de bloemlezing van Komrij. Later kwam er wat meer gelegenheidsmaakwerk doorheen en ook schreef hij wel eens een iets te opgelegd moralistisch stukje, maar getuige het feit dat een bundeling van zijn ‘leutige liedjes’ bij de Groninger toneel-uitgeverij Dijk minstens drie drukken haalde, moeten ze destijds tamelijk populair geweest zijn.

Wie zich achter het pseudoniem Groegroe verschool is intussen onbekend. Begin jaren 30 dook het nog een paar keer op in Breda en Amersfoort en daarna is er alleen nog maar stilte. Of de man overleed, of hij zette deze activiteit onder andere naam voort. Mocht iemand zijn ware naam weten, ik hou me aanbevolen!

Hier volgt een klassieker van hem: ‘Scheepsnamen’. Deze stond in de Noord-Ooster van 13 maart 1926. Op 5 februari 1927 verscheen nog een vervolg op dit succesnummer, ‘Contrasten’ geheten.

Scheepsnamen

Als we dagelijksch de schepen
Eens nauwkeurig gadeslaan,
Zullen w’ elken dag opnieuw weer,
Voor veel vreemde dingen staan !
Laatst zag ik een heel oud scheepje,
Dat bijna gezonken was,
‘k Zag nog juist den steven,
waar ik „LUCTOR ET EMERGO” las!

De schipper van „DE VROUWE ANNA’
Is nog altijd ongetrouwd !
En de baas van „WELTEVREDEN”
Kankerende weggesjouwd !
Van de schuit „EBEN HAEZER”
Is de schipper atheïst !
d’ Eigenaar van „VOL VERTROUWEN”
Een geboren pessimist !

Van de „ORA ET LABORA”
(Deze naam is veel in trek)
Lag de baas languit te razen
En te vloeken op het dek !
De „EXCELSIOR” en „VOORWAARTS”
Voeren in een jaar al niet!
Van de „WELVAART”, „HOOP OP ZEGEN”
Gingen de patroons failliet !

Altijd even ontevreden
Is de baas van „DANKBAARHEID” !
Aan het roer van „DE GEBROEDERS”
Stond een flinke, frissche meid !
‘k Zag een oude passagiersboot,
Thans met paardemest bevracht !
Men had er in beet’re tijden.
Op geschilderd : „NOOIT GEDACHT” !

d’ Eigenaar van „WILHELMINA”
Is een vuur’ge bolsjewiek !
Van de „VOORSPOED” ligt de schipper
Al ruim negen maanden ziek !
De kap’tein van „QUO VADIS”
(Men weet wat die naam beduidt)
Ging er op een goeden morgen
Met de centen tusschenuit !”

6 reacties on “‘Scheepsnamen’ door Groegroe”

  1. Ton Andringa, Gasselte schreef:

    De foto toont onmiskenbaar de Westerhaven gezien vanaf de A-straat in zuidelijke richting Eendrachtsbrug. Zicht op de Steenhouwerskade linksachter,met het forse hoekpand van “de Buurt” (Ab Visser).Wie dit boek gelezen heeft, krijgt tranen in de ogen bij het zien van bovenstaande foto.
    Waar de tjalken drijven, staat nu het Stripmuseum. Een van de mooiste waterpartijen van de stad is dus brutaal verkloot.

  2. Wieneke schreef:

    Ik heb ooit gewerkt in een kantoor aan een binnenhaven in Rotterdam. Vanaf mijn werkkamer zag ik heel wat van dit soort schepen aanmeren en weer wegvaren. Heel vaak deden de schippersvrouwen dat heel bekwaam. De scheepsnamen zeggen mij heel veel dus. Erg leuk vers. Ik bewaar het.

  3. D.P.Scholma schreef:

    Het hoekpand halverwege rechts staat op de hoek van de Lissabonsteeg. De 2 bolle’s in de voorgrond doen dienst als varende kerken. Dat het echt zo’n mooie waterpartij was als Hr.Andringa steld, ben ik niet met hem eens.. Een prachtige opname is het zeker.

  4. klas2iop schreef:

    Op catawiki staat een foto van “Ernst en Luim” met mogelijk een foto op de voorkant van Groegroe. Misschien dat iemand hem herkent? http://assets.catawiki.nl/assets/2013/10/14/1/b/a/1ba80382-3501-11e3-8a56-b63ddb1a08b2.jpg

  5. anoniem schreef:

    lke zomer logeerde ik bij Loon, maar dan bij de brug over de Noord Willemsvaart, niet in Loon zelf. Een brug verder was geen brug, maar een sluis met bijbehorende schipperswinkel en zowel over die weg als de landweg die bij de brug van mijn oom hoorde, was een spoortunnel gebouwd, die we vanuit het huis konden zien. Bezigheden: vissen met een hengel en de goederenwagons tellen, er was geen radio, want geen elektra of waterleiding. Ik heb schepen met al die namen “door de brug gedraaid” met hulp van mijn tante, alleen de laatste “quo vadis” heb ik nooit gezien, wel 2 of 3 gebroeders en talloze meisjesnamen op schepen, ik vraag me af, waar de kinderen, in de vakantie aan boord, anders op de schippersschool, hun kost mee zijn gaan verdienen, want de vrachtscheepvaart was toen al geen vette hap meer en opvolgers nauwelijks meer nodig (en daar gaat dan tevens je oudedagsvoorziening, die in de schuit geïnvesteerd was) Reina


Mijn gedachten hierbij zijn:

