Oldambtritje

Moest eerst even iets terugbrengen naar Bunde. Fiets op de trein, station weerspiegeld in fietsbel:
DSC06865
In Bunde had het net geregend:
DSC06868
De herenclub van de Hamdijk, ca. 1900:
DSC06874
Te lang gepraat om nog de ronde langs Ditzum en Pogum te maken. Terug langs de windmolens, waar, naar ’t schijnt, flink aan verdiend wordt:
DSC06885
Graanveld tussen Nieuweschans en Nieuw-Beerta:
DSC06891
Plantkundig blijf ik een volstrekte nul en ik leer ik het nooit. Gerst of tarwe?
DSC06892
Nieuw bankje bij de kerk van Nieuw-Beerta:
DSC06897
Bomenrij op Veenhuizen tussen Nieuw-Beerta en Finsterwolde:
DSC06900
Beerta, kerk:
DSC06901
Beerta, reiger op voetstuk:
DSC06908
Aan de rand van de bewoonde wereld (Oostwold):
DSC06910
In Scheemda weer op de trein. Deze constellatie bij Sappemeer Oost stond al een poosje op mijn lijstje:
DSC06927

11 reacties on “Oldambtritje”

  1. Herenclub van de Hamdijk? De Hamdijk was/is toch slechts een dijk met een handvol boerderijen tussen Nieuweschans en Klein-Ulsda? Wat heeft een ‘herenclub’ daar dan te zoeken zou je denken? Was dat een soort Rotary of anderszins businessclub avant la lettre? Maar wat hadden die dan te zoeken in een boerengat als Hamdijk/Booneschans?

    Dat pand-met-schoorsteen in Sappemeer-Oost is vermoedelijk een voormalig ketelhuis van een voormalig tuinbouwbedrijf? Op de gem. monumentenlijst zie ik die alleen aan de Slochterstraat, Kalkwijk en Vosholen, maar dat is allemaal geen Sappemeer-Oost lijkt mij?

  2. De kunstzinnige bank in Nieuw Beert blijkt een Verhalenbank (ene krantenartikel) te zijn, of Social Sofa (ander krantenartikel). Recent zijn er 10 geplaatst w.o. Nieuw Beerta. Van 2009 tot 2016 zijn er in totaal ca. 50 geplaatst in kernen langs de Waddenkust. Zie http://www.hetstreekblad.nl/nieuws/62564/bestuurders-kiek-over-diek-bekleden-eerste-verhalenbank-met-mozaiek/

  3. Hendrika schreef:

    Gerst. Mooi kleurige bank.

    • groninganus schreef:

      Dank voor de uitweg uit het dilemma! Als het gerst is, zal er volgend jaar wel weer koolzaad staan (hoop ik).

      • Hendrika schreef:

        Dan weet je nog niet half hoe mooi een gerstveld is van kleur 😉 Ik kende het ook niet hoor, maar sinds we zelf een paar keer gerst hebben verbouwd, heb ik ernaar leren kijken, naar de veranderende kleuren in de tijd.

  4. Wieneke schreef:

    Wat is dat toch leuk, dat je de fiets mee kunt nemen in de trein. Dat vergroot de mogelijkheden wel heel erg. Die bank is schitterend, maar de bomenrij vind ik ook heel mooi. Jij ziet dat soort dingen meteen, he?

  5. Het zien van een bank(je) doet me altijd goed, als het dan ook nog eens zo’n fraai kunstzinnig exemplaar is, is het helemaal goed. 🙂

  6. anoniem schreef:

    Rogge en haver uit je kop leren, die zijn gemakkelijk (haver losse hangende korrels, rogge dicht gesloten) dan blijven tarwe en gerst over, tarwe heeft haakjes, maar gerst heeft gemene haakjes, dan ken je ze beter uit elkaar,ik heb er ook nog altijd moeite mee. Maar als je ooit, zoals mijn vader, een gersthaakje in de binnenkant van je ooglid hebt gehad, dan weet je het verschil voor altijd, hij werkte als voorman bij het landbouwproefstation en had ook vaak “halen” van tarwe maar vaker van gerst in zijn handen. Beetje als brandnetels in pas gemaaid gras voor de konijnen (ja, ik kan een zwao hanteren (zeis) maar niet erg goed en helemaal niet voor lang) of distels als je los hooi optast, maar dan tien keer pijnlijker. Reina

  7. Paul Ufkes schreef:

    Als je meer te weten komt over dat herenclubje van de Hamdijk, dan ben ik geinteresseerd. Mijn oudste voorouder woonde op de Hamdijk.


Mijn gedachten hierbij zijn:

