Weer eens naar Veenhuizen, en nu heel anders

Je kunt dus twee totaal verschillende personeelsreisjes naar Veenhuizen hebben. De vorige keer, met de UK, gingen we het museum rond. Dit keer, met de Groninger Archieven, lunchten we daar alleen en bezochten we verschillende attracties rond het museum.

Bij hotel-restaurant Bitter & Zoet deze fantastische libelle die ook met haar vleugels  klapperde:
DSC07444
Eerst aan een parcours klootschieten gezet. Waarbij de kloot (of bal) wel eens moeilijk terug te vinden bleek:
DSC07461
Bij het Veenhuizer vee mag de klootschieterij zich mede daarom in een warme belangstelling verheugen:
DSC07464
Onderweg nog een schuur gescoord voor mijn verzameling:
DSC07468
Zoals ik al zei: soms was de kloot moeilijk terug te vinden:
DSC07471
Na de lunch mochten we met de bajesbus door heel Veenhuizen, ook op plekken waar het gevangeniswezen nog volop bestaat:
DSC07476
De reis eindigde bij “De Rode Pannen“, een cellencomplex voor dominante en agressieve types die in andere gevangenissen niet te handhaven waren:
DSC07481
Celdeur met gordijntje voor het kijkraampje:
DSC07485
Cel voor gevangene met gunsten (TV):
DSC07486
Cel voor twee gevangenen:
DSC07488
Cel voor gevangene zonder gunsten:
DSC07489
Isoleercel:
DSC07494
Bed in isoleercel met riemen en gespen om een zeer weerspannige gevangene op vast te sjorren:
DSC07497
Luchtplaats:
DSC07498
Dak luchtplaats:
DSC07499
Onderweg van Bitter & Zoet, waar we op het terras de twee enorme supersonische knallen hoorden, naar Maallust:
DSC07504
Dat is de vrij succesvolle brouwerij van Veenhuizen:
DSC07516
Caramelachtig mout en een van de bieren die ze er maken:
DSC07520
De cockpit van de brouwerij:
DSC07525
In Maallust ook nog warm gegeten (buffet). Smaakte prima.
DSC07535

11 reacties on “Weer eens naar Veenhuizen, en nu heel anders”

  1. Priemah schreef:

    mooi verslag en leuke foto’s

  2. Ze hebben in die brouwerij vast een apart poetsmannetje om die ketels voortdurend in blinkende staat te houden (wellicht mede omdat er de hele dag door bezoekers kunnen komen), want zo te zien kun je dat er als brouwer niet even bij doen…

  3. Emigrant schreef:

    Ik wil een eenpersoonscel mét gunsten.

  4. Wieneke schreef:

    Ons huis trilde gewoon op de grondvesten. Ik schonk net thee in en ik schrok zo, dat ik er naast schonk 🙂 Leuk, zo’n bezoek aan Veenhuizen. Je kunt er met gemak een dagje doorbrengen als je ook het museum erbij doet. Ik raad het iedereen aan. Wij komen er zo nu en dan wel met bezoekers, die het allemaal ook prachtig vinden. Het is vooral in deze tijd van het jaar een heel mooi dorp met oude bomen. De dochter van een vriendin van mij woont er en die zegt altijd dat het qua wonen ook heel leuk en gezellig is.

    • groninganus schreef:

      De knallen waren veel harder dan die van de Starfighters die in mijn jeugd vrij vaak boven Havelte door de geluidsbarrière gingen.

      • Wieneke schreef:

        Ik kon het geluid niet thuisbrengen, zo lang geleden is het dat we wel eens hoorden dat er een straaljager door de geluidsbarrière ging. Wij dachten meteen aan een gesprongen gasleiding of iets dergelijks.

  5. Wat een gekloot daar aan het begin. Maar de bierbrouwerij maakte dat ongetwijfeld goed, want het bezoek aan die Rode Pannen zal je ook niet vrolijk gestemd hebben.
    Na die eerste dreun heb ik hier de heldere hemel even afgespeurd of er een rookwolk van een gasexplosie omhoog kwam. Toen ik even later de tweede hoorde, dacht ik meteen aan de knallen waarmee de Starfighters in mijn jeugdjaren regelmatig door de geluidsbarrière vlogen.

  6. Attie Tuin schreef:

    Mooi en je kleine verhaaltjes boven een foto, met vaak een humoristische inslag, geweldig.


Mijn gedachten hierbij zijn:

