Populistentokkies en het kiesrecht

Een tijdje geleden had ik een discussie met iemand die vond dat je eerst maar eens toelatingsexamen moest doen om het stemrecht te verdienen. Aangezien de met hun onderbuiken stemmende populistentokkies te dom zijn om voor de duvel te dansen, ruimde dat mooi op.

Hoewel ik vind dat democratie verantwoordelijkheidsbesef en kennis van zaken veronderstelt, denk ik dat dit middel, hoe aantrekkelijk ook op het eerste gezicht, erger is dan de kwaal. Een stemmende onderklasse is me liever dan plunderend grauw.

3 reacties on “Populistentokkies en het kiesrecht”

  1. H.Torenbeek schreef:

    Grappig dat je dit juist aanhaalt na het Brexit referendum……

  2. Pieter schreef:

    Ja, want de geschiedenis staat bol van intelligente mensen die de juiste keuzes maakten

  3. Wieneke schreef:

    Ik blijf het zeggen: democratie is erg vaak helemaal niet fijn. Maar ja, wat is het alternatief? Ik wou dat iemand eens iets beters uitvond. Harry, ga jij er nou eens rustig voor zitten met je denkhoofd. 🙂


Mijn gedachten hierbij zijn:

