De kerk van de Friese kampvechters. En een hijgend hert

De toegangsdeur is zo te zien wel eens tegenaan getrapt:
DSC00095
Eerst maar eens een rondje eromheen – de kerk van Westerwijtwerd oogt dan nog vrij gewoon:
DSC00098
Aan de achterkant zat ooit een halfronde koorafsluiting, een romaanse absis als in Oldenzijl, maar die is in de negentiende eeuw vervangen door een rechte muur:
DSC00099
Bij het koor dit Jugendstil-grafmonument voor onbekende personen:
DSC00100

Magisch momentje: terwijl ik het schip binnenkwam, fladderde een vlinder voor me uit in een streep zonlicht voorbij de orgelbeun. Helaas wilde het beestje niet in dat zonlicht blijven fladderen of anderszins poseren. Hij kon ook hoog komen gezien de gewelven – baksteengotiek in diverse metselverbanden:
DSC00108
Was helemaal vergeten dat hier de befaamde muurschildering uit het begin van de veertiende eeuw te zien is van de twee Friese kampvechters, verbeeldende de strijd tussen Goed en Kwaad. Let speciaal ook even op hun kapsel, dat tegenwoordig  weer in de mode is bij vooral voetballers en voetbalsupporters
DSC00112
Welke nou Het Goede vertegenwoordigt?  Rechts de zwaardvechter met zijn ronde schild:
DSC00114
En links een krijger met ‘kletsie’ of lans. Zo’n kletsie zou ook heel multifunctioneel gebruikt kunnen worden als polsstok, maar daarvoor lijkt me dit exemplaar toch wat te kort. Maar misschien heeft de restaurator een stuk niet terug kunnen vinden? Hoe de aanhangsels van ’s mans schild werken, is me ook een raadsel: DSC00115
Nont, of een Friese vechthond:
DSC00117
Op het koor onder meer het graf van Anna Cnol, die in 1646 overleed. Als wapen voerde ze een edelhert dat uit een bos tevoorschijn springt (naar Psalm 42?):
DSC00130
Simpel ‘gefiguurzaagd’ koorhek, dat misschien een gesneden empire-exemplaar verving:
DSC00143
Dubbele vergrendeling bij de toren:
DSC00152

Advertisements

11 reacties on “De kerk van de Friese kampvechters. En een hijgend hert”

  1. Peter schreef:

    De schildaanhangsels zouden een soort vishaken kunnen zijn, waarmee de man door met zijn schild te zwaaien (bijvoorbeeld tijdens het afweren) zijn tegenstander een venijnige jaap kan bezorgen.

  2. Daniël schreef:

    Na de bouwvak gaan wij er restaureren, we zien er naar uit.

  3. Ebel Rispens schreef:

    Voor het haardracht gold hoe langer het pluk haar hoe hoger de rang binnen de adel.

  4. liesbeth dijkman schreef:

    die “kletsie” lijkt wel perspectivisch geschilderd. in deze houding moet ie ook wel naar achteren lopen, en al schilderden ze destijds een geheel ander perspectief dan nu, het is onontkoombaar om het aldus te zien lijkt me. om dezelfde reden tekende ik op de kleuterschool al een huis van twee kanten, wat op die leeftijd eigenlijk nooit gebeurt. het waren natuurlijk goeie tekenaars, die dit mochten doen, dus ik vind het heel aannemelijk, dat ze het gewoon tekenden zoals ze het zagen, los van een bewuste gedachte over perspectief.

  5. liesbeth dijkman schreef:

    en waarom vertegenwoordigt de rechter figuur eigenlijk het goede?


Mijn gedachten hierbij zijn:

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s