“Je kunt er pas over oordelen als je er geweest bent”

“Je kunt er pas over oordelen als je er geweest bent”, was een kreet die een jaar of dertig à vijftig geleden voortdurend tegen bestrijders van de Apartheid werd ingebracht. En ja, ik heb hem in een discussie ook wel eens aan moeten horen.

Het is natuurlijk volstrekte kolder – dezelfde mensen die deze kreet aanhieven hadden meestal wel hun mening klaar over Cuba of de Sovjet Unie, zonder dat ze die staten ooit bezochten. Van buitenaf is vaak ook een globaler oordeel mogelijk dan van binnenuit.

Tegenwoordig hoor je de kreet nooit meer en terecht niet. Stel je voor dat we over Isisland steeds zouden moeten horen: “Je kunt er pas over oordelen als je er geweest bent”.

Als je er geweest bent, kan je dat niet eens navertellen.

Naar aanleiding van

6 reacties on ““Je kunt er pas over oordelen als je er geweest bent””

  1. H.Torenbeek schreef:

    Apartheide is hernoemd tot discriminatie. En het heerst nog overal.

  2. Wat zou het stil worden als iedereen pas ergens iets over mag zeggen als men er(bij) is geweest …

  3. Wieneke schreef:

    Wij westerlingen denken dat ONZE manier van doen en denken de enige juiste is. Vooral de lui, die alleen maar naar een of andere Costa zijn geweest om daar te bruinen en te bieren hebben de mond vol over wereldpolitiek en wereldvrede. Ondertussen hebben ze dikke ruzie om niks met de buren. Ik word er altijd erg cynisch van.

  4. Sebastiaan schreef:

    Mijn vader, allesbehalve reislustig, zei eens nadat ik een rondreis door Oekraïne had gemaakt en daar over vertelde, “Als ik wil weten hoe het in Odessa is, lees ik gewoon een verhaal van Isaak Babel”.

  5. Christina schreef:

    Nou moet ik zeggen dat het land Zuid-Afrika wel de moeite van het bezoeken waard is. Wat iets heel anders is dan het domweg herhalen van een domme kreet. Het is bovendien heel goed voor je wereldperspectief om eens wat te reizen. En ook heel goed tegen racisme 😉

  6. Jetskefotografie schreef:

    Ergens een oordeel over geven kan altijd, zelfs als je er weinig verstand van hebt, laat staan dat je er bent geweest ….
    Mijn bescheiden mening is dat men tegenwoordig wel eens wat te snel oordeelt, gevoed door de sociale media.
    Om werkelijk gevoel bij iets te hebben, inderdaad dan moet je er zelf zijn geweest of zelf hebben meegemaakt. Zo is het met alles in het leven. Dat is mijn mening.


Mijn gedachten hierbij zijn:

