Schrikaanjagerij op de openbare weg – welk TV-programma gaf ’t voorbeeld?

Vorig jaar ergens is het begonnen. Jongetjes die je op het fietspad inhalen en dan opeens, zonder enige aanleiding, keihard beginnen te schreeuwen. Dit om je schrik aan te jagen. Wat natuurlijk gebeurt, want je bent er totaal niet op ingesteld.

Dit jaar gebeurde het misschien twee, drie keer. Altijd door jongetjes. Ik vermoed dat ze het van een televisieprogramma hebben opgepikt. Natuurlijk bij een van de commerciële zenders, want die denken niet na over na-aperij en de consequentie die dat schrik aanjagen op bijvoorbeeld hartpatiënten kan hebben.

Dit keer werd ik bij de spoorwegovergang Peizerweg ingehaald door twee scootertjes. Volwassen kerels voorop, meiden met wapperende haren achterop. Geen vuiltje aan de lucht, al denk ik dan wel: heb je soms pap in je benen dat je niet fietsen kan en onze kostbare fossiele energie in onnut verkwist? Wat later kwam er, ter hoogte van de Gamma, nog eens zo’n scooter aan. Jullie raden het al, naast me gekomen meende de bestuurder een pseudo-doodskreet te moeten slaken, om, toen het effect inderdaad schrik bleek, een akelig holle lach af te geven.

Ik heb hem maar heel even kunnen zien: kaalkop, vetpens, neanderthaler naar eigen vrije keuze. Het niet waard om nog meer woorden aan te vervuilen.

Maar nu mijn vraag: weten jullie welk TV-programma dit schrik aanjagen in de wereld heeft geholpen?


15 reacties on “Schrikaanjagerij op de openbare weg – welk TV-programma gaf ’t voorbeeld?”

  1. René Ruiter zegt:

    Twee dingen: het is niet eerlijk om mensen met een ontwikkelingsachterstand of een lichte verstandelijke beperking te stigmatiseren.
    Verder denk ik dat de jeugd bijna geen tv meer kijkt en het ‘kauwgum voor de ogen’ slikt op de sociale media waar collega jongeren zonder redactiewerk gemakkelijk honderduizenden kijkers trekken, juist door opvallend, shockerend en afwijkend gedrag te vertonen.
    Afgelopen donderdagmiddag liep ik langs de Zuiderweg in Hoogkerk en zag 18+ jongens (zij sleutelden aan auto’s) een meisje begroeten met masturberende bewegingen. Tot tweemaal toe, ik had het dus goed gezien. En het meisje (ook 18+, zij reed in een auto) vond dit normaal en zelfs leuk. Op mijn werk zou ik zo’n jongen naar zijn privé-vertrek begeleiden (inderdaad, ik werk voor mensen met een beperking).

    • groninganus zegt:

      Dit was niet iemand met een aangeboren, maar met een zichzelf aangemeten verstandelijke beperking. Mensen die er niets aan kunnen doen, laat ik echt wel in hun waarde.

      • Rene Ruiter zegt:

        Als ik mijn reactie van gisteravond teruglees merk ik dat je deze inderdaad persoonlijk kan opvatten terwijl ik het algemeen bedoelde. ik heb zeker niet de indruk dat jij andere mensen
        achterstelt of buiten sluit. Mijn excuses. Zo merk ik weer, hoe voorzichtig ik moet zijn op de media. Het ging in mijn reactie vooral om het effect van de huidige sociale media. Onbeschoft gedrag is van alle tijden, maar door de ‘filter bubble’ in de nieuwe media, het systeem dat je vooral bevestigd wordt in je eigen mening, waarde, norm en gedrag blijft correctie vaak achterwege. Iedereen in zijn eigen (groeps)cocon. In de Groene van vorige week staat een interessant stuk over dit fenomeen, dan vooral met nieuwsgaring als invalshoek.
        Het verbaast mij niet als op gesloten media als snapchat en actuele varianten hierop, korte filmpjes te zien zijn van geschrokken fietsers. Wat een opwinding. Om te lachen!

    • H.Torenbeek zegt:

      @ René Ruiter,
      ik las uw eerste zin meer met een gevoel dat u sarcastisch sprak. Alleen het knipoogje ontbrak.
      Uiteindelijk uiten Tourette’s of andere aandoeningen zeer zelden in groepsvorm …

    • H.Torenbeek zegt:

      Oei René, “tot tweemaal toe”, dus inderdaad even goed bekeken. Dat hoefden we echt niet te weten.

  2. John de Groot zegt:

    Leuk is anders, maar zou schelden dit euvel oplossen?
    Ik denk het niet..
    Als ik moest kiezen tussen de actie of de reactie zou dat nog lastig zijn.

  3. Wieneke zegt:

    Ik weet niet naar welke rotzooi dat uh… volk kijkt, maar ik vermoed dat het YouTube filmpjes zijn die door andere eencelligen zijn gemaakt.

  4. myx0r zegt:

    Geen enkel tv-programma denkelijk. Ik heb zulks al minstens 15 jaren terug voor het eerst meegemaakt.

  5. Margreet zegt:

    Waarschijnlijk waren dit zielige na-apers van bekende YouTube vloggers. Die vlogs worden dagelijks door miljoenen jongeren (m.n. jongetjes) bekeken. De meest populaire zijn Enzo Knol, Dagelijks Hadee, Dylan Haegens, Stuk TV etc. Je hebt game-vloggers, maar bv ook prankers (een prank is iemand voor de gek houden). Ik heb even gezocht en dit vb gevonden: https://m.youtube.com/watch?v=vu5anSBjCtk

    • groninganus zegt:

      Dank voor die link. dat zal het zijn.

      Ze willen dus eigenlijk dat je constant op je hoede bent. Eigenlijk een soort terrorisme, dat het leven voor dagdromers en nadenkende types bederft.

      Probeer me in te leven in die na-apers. Blijkbaar moeten ze iets compenseren: namelijk hun volstrekte betekenisloosheid voor de medemens.

  6. S. Boom zegt:

    ’t is mij ook een keer overkomen, je schrikt je wezenloos.
    Het was een knul op een fiets, ik denk die krijg ik wel en dat was dus ook zo.
    Toen we beiden overstraat rolden kwam er natuurlijk direkt veel volk opp de been, hij ontkende stevast en ik had natuurlijk noooit voor eigen rechter Mogen spelen ;-(

  7. anoniem zegt:

    Nou, meisjes van basisschool leeftijd kunnen er ook aan meedoen, maar dan tot aan hun twenties toe. Zal blij zijn als de vakantie om is, want op de parkeer plaats van een grote supermarkt wordt elke dag wel een keer door een meisje gegild alsof ze gekeeld wordt en dan doen de vriendinnetjes daarna mee, je begint al aan een kidnap te denken met het kippenvel over je hele lichaam en de haren recht overeind richting maan. Ik kijk niet eens meer, zul je zien dat het één keer wel echt is, nou ja, dat risico neem ik dan maar. In het Engels hebben ze er een uitdrukking voor, die gewoon na-apen betekent: monkey see, monkey do. en ik bied onmiddellijk mijn excuses aan aan alle apen en aapachtigen, want die zijn verstandiger dan dit soort idioten. Griebels, rotmeiden, stukken onverstand, afijn, ik denk dat het duidelijk is, gelukkig hebben ze een leeftijd waarop het allemaal nog wel weer goed zal komen, ik denk niet dat een 28-jarige achter een buggy met kind er in nog van dit soort ngein uithaalt (mannen op scooters wel). Er zijn programma.s op TV waar ik niet over meepraten kan, gewoon, omdat ik me niet wil verlagen door het kijken naar dat soort programma.s, te goor voor woorden. (O ja, mocht je nog naar de USA gaan op vakantie, maak dan niet de fout om een luxe brommer een scooter te noemen. Een scooter in USA is een step en een volwassen versie wordt ook wel door Amish en aanverwanten gebruikt als sneller vervoermiddel dan de benenwagen, immers, geen motor, geen brandstoffen, door het eigen lichaam aangedreven. Fietsen doen ze niet, een fiets op massief rubberen banden of kale velgen rijdt niet lekker, denk maar aan de oorlogsoplossingen voor geen luchtbanden meer te krijgen).

    • H.Torenbeek zegt:

      Uw ‘step’ heette vroeger een autoped bij ons in het Noorden. In N-Amerka is er de scooter voor een kind , de scooter een 2-wielig Vespa type motor vehikel, en de 3 of 4 wielige electrische scooter waamee minder-mobiele mensen zich voortbewegen.
      Als U oplet kan er uit het artikel of gesprek wel gemerkt worden om welke scooter het gaat….


Mijn gedachten hierbij zijn:

