Klam rondje Westpoort

Had er vandaag moeite mee iemand duidelijk te maken hoe vochtig het gisteren ten westen van Hoogkerk was. Daarom alsnog deze foto’s, hoewel ik er wat twijfels over had.

Hier zie je al iets van het enorme blauwzweem bij de Poffert, op de achtergrond van de brug naar het bedrijventerrein Westpoort:
DSC02331
Het zweem bleek nog erger in noordwestelijke richting, bij de Zuidwendinger watermolen:
DSC02332
Ik besloot niet verder langs het Hoendiep te fietsen, want er ontstond een bui, die op de buienradar nog niet te zien was. Ik probeerde haar op Westpoort in zuidelijke richting te ontfietsen, maar daar achterhaalde ze me toch en ik heb daarom nog even geschuild bij een bedrijfsgebouw. Het bleef eerst behoorlijk benauwd, veel verder fietsen daar had ik geen zin meer in. Over het viaduct ben ik naar de overkant van de A7 gegaan, naar de Matsloot, waar dit het beeld was:
DSC02349
Onderaan het talud lagen wat hooibalen in de berm, zich volzuigend met plas- en hemelwater:
DSC02353
Bij Eiteweert nog even gekeken bij het poeltje. Er waren – als ik het wel heb – vrij zeldzame tengere grasjuffers aan het paren. Hij had rooie oogjes en zij groene:
DSC02385
Bij de Gouwe stonden rooie en zwarte blaarkoppen in een wat rare formatie wezenloos voor zich uit te staren, alsof ze bij moesten komen van verpletterend nieuws:
DSC02402
Intussen stak een verfrissende wind op:
DSC02409
Terug via het uiteind Stadspark bij Peizermade. Er bleek daar ineens een nieuwe dam aangelegd naar weilanden langs het Eelderdiep. Er liepen geiten rond op het meest nabije stuk en het hek was gezekerd met een dubbele schrikdraad. De nieuwe dam verschaft een nieuw standpunt van waar af je het bruggetje over het Eelderdiepje kunt fotograferen. Nog steeds zit er veel kroos in het Eelderdiep:
DSC02411


2 reacties on “Klam rondje Westpoort”

  1. anoniem zegt:

    Dat klamme gevoel, jakkes, alsof en zo noem ik het ook, een warme natte deken om je heen wordt gewikkeld (of als je eigenwijs in een tropische kas loopt tijdens een sproeibeurt, ugh). In 1959 heb ik op blote voeten op straat in de regen gehuppeld, zo blij was ik dat het eindelijk regende. (de vissen waren al lang dood in de vijvers bij Ommen en die zijn diep, maar stonden toen droog. Het was warme regen, de enige keer dat ik dat klamme gevoel verwelkomde. Wie in 1959 nog niet besefte hoe droog het was moet maar eens zomer 1959 googelen, er staat vast wel iets of anders oude kranten, ik heb persoonlijk nog herinneringen aan die zomer zonder regen en met hongerend wild en zelfs vee. (o ja, en gespleten grond rond Meppel, door de droogte en dat gebied ga anders tot laat in het voorjaar overstromingen). Reina

  2. H.Torenbeek zegt:

    Parafrase van de Britten: ‘Keep klam en carry on’… 🙂


Mijn gedachten hierbij zijn:

