Arrestatie op de Emmabrug

Vanmiddag om een uur of kwart voor zes zou ik vanuit de binnenstad de Emmabrug oplopen, toen ik voor me een veiligheidsman achter een muurtje van het brughoofd zag bukken. Af en toe keek hij om het hoekje van de muur, zijn blik hevig gericht op iets aan de overkant van het Verbindingskanaal, op de Emmasingel.

Het bleek hem te gaan om een knaap in helblauw jack, die zich op korte afstand achtervolgd wist door een collega van de veiligheidsman.  Toen beiden de brug aan de andere kant betraden, spurtte mijn veiligheidsman derwaarts, waarna hij en zijn collega het blauwe jack stevig tussen zich in namen. Op dat moment zette ik mijn camera aan:

dsc05147
Waarschijnlijk kwam het hele stel van een kledingzaak in de buurt van de Westerhaven. In het voorbijgaan maakte ik de tweede foto. Het blauwe jack keek me aan met een ietwat ondefinieerbare, misschien wat verbaasde èn nieuwsgierige, in elk geval niet dreigende uitdrukking in zijn ogen en greep naar zijn neus, naar ik vermoed om zich nog een beetje onherkenbaar te maken. Voor nog meer onherkenbaarheid heb ik hem van een balkje voorzien. Hij is immers slechts verdachte. Al vind ik de foto dan in puur esthetisch opzicht stukken minder mooi:
dsc05148

De jongen zit goed in de kleren, dacht ik eerst toen ik die foto bekeek. Pas daarna viel me op dat hij slightly overdressed voortstapt. Dat blauwe jack beschermt al behoorlijk tegen de kou, waarom dan ook nog iets met een bontkraag bij je dragen?


8 reacties on “Arrestatie op de Emmabrug”

  1. Harmien zegt:

    Excuseer mijn onwetendheid svp.
    Wat is een veiligheids (v) -man? Een soort bedrijfs oftewel huur-politie?

  2. Wieneke zegt:

    Stomme knul! Voor het jatten van een jas krijgt hij een strafblad en dat terwijl de banen toch al niet voor het oprapen liggen.

  3. Bert Visser zegt:

    V Man roept bij mij associaties op met collaborateurs die voor de Duitsers werkten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarbij stond de V volgens mij voor Vertrauen.

  4. Petra zegt:

    Je kunt ook gewoon beveiliger zeggen.


Mijn gedachten hierbij zijn:

