Kaasetiketten, 1940

Bij aardrijkskunde, in een van de hoogste klassen van de lagere school, moesten we merken meenemen. Natuurlijk niet lukraak – het moesten merken zijn van producten uit de provincie die meester net aan het behandelen was. Die merken, vaak van huishoudelijke producten, mocht je dan, als ze meesters goedkeuring hadden weggedragen, in je schrift plakken. Zo herinner ik me dat in het mijne een wikkel van Verkadereep naast een ingekleurd kaartje van Noord-Holland belandde.

Blijkbaar gebeurde dat merken meenemen naar school ruim een kwarteeuw eerder, aan het begin van de oorlog, ook al. Deze kaasetiketten zitten in een Fries aardrijkskundeschrift uit 1940, in het kapittel over Friesland en zuivel:

Pegasus:
dsc06501
Dutch Bridge:
dsc06502
Superior Patronage (met kruiwagen!):
dsc06503
Hoogfijne (met twee hoefijzers bij een Alpenlandschap):
dsc06504

Weet niet precies hoe het nu zit, maar destijds hadden de Friezen er geen moeite mee hun kaas Hollands te noemen.


One Comment on “Kaasetiketten, 1940”

  1. Jantje zegt:

    Leuk.. Ik bewaar nog wel etiketjes van kleding en huishoud textiel.. Jarenlang zat er een lusje/ labeltje aan de theedoeken, Nicolientje, een meisje met een tulpje in de handen. Niemand dacht er aan om het te bewaren.. ( ik ook niet was nog te jong denk ik )
    De labels van Abee-dekens, Echte kunstwerken.


Mijn gedachten hierbij zijn:

