Geopolitiek toneelstuk

james-gillray-en-de-verdeling-der-wereld-in-zijn-tijd-1805

James Gillray, ‘De Plumpudding in gevaar’ (1805).

Soms heb je dat, dan komen ouwe herinneringen boven doordat ze dankzij iets actueels op gang geholpen worden.

Het was midden jaren zestig, ik zat in de vijfde of zesde klas van de lagere school en was bevriend met Frits Weiland, wiens vader directeur was van  Volkshogeschool Overcinge, even buiten ons dorp.

Frits zijn moeder had bedacht dat het leuk zou zijn om met een heel stel kinderen van onze leeftijd een toneelstuk op te voeren, dat over een kouwe oorlogsachtige toestand ging. Je had een soort van Amerika in dat stuk en ook een soort van Rusland, beide met potentaat-achtige presidenten, die moesten zien om te gaan met allerlei kleinere staten.  Eind van het stuk was dat de Rus en de Amerikaan de aardbol onder elkaar wilden gaan verdelen, waarbij ze met een mes een globe te lijf zouden gaan. Die globe bleek een luchtballon en zo klapte het hele zaakje uit elkaar. Slotakkoord, gordijn dicht en  applaus.

De ovatie bleef uit. Anders dan Frits zijn moeder had gedacht, bleken veel van onze leeftijdsgenootjes toch niet uit het rechte toneelspelershout gesneden , c.q. er na enkele sessies niet veel meer aan te vinden. Ambitie slinkt nogal eens bij repetitie. Zo moesten Frits, die oorspronkelijk alleen Amerika hoefde te spelen en ik, die Rusland zou gaan doen, steeds meer bijrollen op zich nemen. Dat viel niet vol te houden, zag ook Frits zijn moeder. Zij besloot het hele geopolitieke wereldspel af te blazen.

Hoe het toneelstuk heette, weet ik helaas niet meer. Het officieel aangeschafte tekstboekje zat in een oranje kaftje met – dacht ik – een zwartwit getekende globe met lijntjes voor lengte en breedtegraden als beeldmerk. Ik heb het nog tijdenlang bewaard, tot mijn moeder het weer eens tijd vond om de boel op te ruimen.


9 reacties on “Geopolitiek toneelstuk”

  1. aargh zegt:

    Ach ja, die goedwillende geëngageerde moeders! Ik denk dat de kinderen geen blaam trof, het was waarschijnlijk gewoon geen leuk toneelstuk. Laat de kinderen er op los fantaseren en plak alle verzinsels aan elkaar, ik heb op die manier als ‘musicalmoeder’ prachtige dingen zien ontstaan.

  2. Mooi verhaal en mooie kaart. Die rechter meneer is denk ik Napoleon? Wie is die linker meneer dan?

  3. Wieneke zegt:

    Arme mevrouw Weiland. Ze had het zich zo geweldig voorgesteld. Werken die %$#$# kinderen niet mee.🙂


Mijn gedachten hierbij zijn:

