Sinterklaas, ’t Tomado rek en de Encyclopedie

1969-1-sinterklaas-bij-s-op-schoot

Eind jaren 60, mijn jongste broer zit op schoot bij Sinterklaas. Vol verwachting klopt zijn hart bij het zien van het cadeau dat de Zwarte Piet buiten beeld in zijn handen houdt.

Met de foto is iets merkwaardigs aan de hand. Doordat de film niet ver genoeg in de camera is getransporteerd, overlapte de foto de voorgaande. Daarop staat mijn op één na jongste broer, breed lachend met een cadeau in zijn handen. Blijkbaar was hij even eerder aan de beurt. Sint en Piet werkten de gebroeders Perton dus op de rij af, waarbij de jongste het meest geduld moest hebben.

Wat mij betreft is de achtergrond van de foto even interessant als de voorgrond. Links zijn de tuindeuren die er toen nog waren, aan het gezicht onttrokken door een gordijn. Midden achter hangt een Tomado boekenrekje met een tijdschriftenvak en een bureautje eronder. Qua boeken staan er vooral damesromans in, zoals een Scandinavische trilogie die begon met Eeuwig zingen de bossen. Verder o.a.  Exodus van Leon Uris en werken van G.B.J. Hiltermann (over de Toestand in de Wereld) en dr. L. van Egeraat (reizen in Nederland). Dan nog wat boeken specifiek van mijn vader, met titels van schrijvers als Jan de Hartog (Hollands Glorie), Klaas Norel (Engelandvaarders) en Theun de Vries (omnibus). Maar die las hij nooit. Hij las voor zijn genoegen enkel de krant. Mijn moeder las veel meer, maar vooral tijdschriften. Ze was vijftig jaar geabonneerd op de Margriet en ontving daarvoor een zilveren margrietenspeldje.

Op de plank boven het tijdschriftenvak staat de kleine helft van de grote Winkler Prins encyclopedie. Maandelijks betaalden mijn ouders een vast bedrag, op gezette tijden kwam er een WP-deel bij. Die delen roken erg lekker, vooral in het begin. Toen we vorig jaar het appartement van onze moeder ontruimden, wilde geen van ons vieren die encyclopedie. Ik ook niet, ik had er al twee en kijk die zelden nog in.  De encyclopedie ging daarom naar een tweedehandsboekenmarkt voor een liefdadig doel. Hopelijk heeft ze een  goede bestemming gevonden.

De foto kwam onlangs weer tevoorschijn bij de voorbereidingen op mijn jongste broer zijn huwelijk.

13 reacties on “Sinterklaas, ’t Tomado rek en de Encyclopedie”

  1. Rob Alberts schreef:

    Als tafelpoten gebruik ik nu een volledige leergebonden Britannica …

    Nostalgische groet,

  2. Sjannes schreef:

    Herkenbare nostalgie alom, leuk!

  3. Attie Tuin schreef:

    Een Tomado boekenrekje had ik ook, vol met boeken met de serie o.a. van Goudelsje en de armleuning stoelen die zo heerlijk zaten, dicht bij de kolenkachel, nostalgie alom.

  4. Christina schreef:

    Die Tomado rekjes (ik had een bruin rekje met oranje en paarse planken) zijn weer helemaal hip. Als je ze verkoopt via catawiki brengen ze veel geld op. En ik snap het wel, want je hebt relatief veel opbergruimte en toch weinig aan je muur hangen. Ik wist niet dat ze ook een tijdschriftenplank hadden, maar die vind ik wel erg handig.

  5. Simon schreef:

    Ik mis in de summiere opsomming van boeken “Bartje” van Anne de Vries. Die zullen jullie toch ook wel gehad hebben …!?

    • groninganus schreef:

      Klopt! Met Hilde erbij.

    • Harmien schreef:

      Ik had ook ooit zo’n boeken rek met ,’Arendsoog’ serie , Nienke van Hichtum, Karl May……. maar meest school boeken.
      Maar ik dacht dat Tomado meest of zelfs alleen metaal gebruikte dat omhuld was door een soort rubber.
      Ik heb nog ergens zo’n stand waarin je een fles kon laten uitdruppen.

  6. Wieneke schreef:

    ………. en Merijntje Gijzen van A.M. de Jong. 🙂

  7. S. Boom, techneut schreef:

    Toen ik de foto zag en je reactie: Tomado rek, dacht ik is dit wel Tomado ?
    Gelukkig had je er een link bij geplaatst waar je de enige echte Tomado wandrekjes ziet.
    Het verschil zit hem in de oplegging van de bretjes, Tomado had van die zwarte “ladders”

  8. Jos schreef:

    Ik heb nog zo’n Tomadorekje. Ja, met zwarte liggers en een rood, geel en beige plankje. Onverwoestbaar; gaat al zo’n halve eeuw mee.


Mijn gedachten hierbij zijn:

