Breien was ooit mannenwerk

“De mannen en jongens achten het nu wel meestal schande om te breiden en laten dit aan de vrouwen en meisjes over; doch vroeger was het algemeen dat niet de vrouwen maar de mannen verschillende kleedingstukken breidden, zoo niet om te verkoopen, dan toch voor zoo veel eigene huishouding behoefde.”

Uit: S.J. Rutgers, Beschrijving van Kolham (Groningen 1849) 87.

Bijzonder aardige plaatsbeschrijving, die her en der veel aandacht geeft aan de lokale flora en fauna. Eigenlijk zou een dskundige natuurliefhebber uit die omgeving eens de natuur van toen met die van nu moeten vergelijken.

De kaart achterin het boekje is ook te vinden in de repository van de Groninger UB.

6 reacties on “Breien was ooit mannenwerk”

  1. Wieneke schreef:

    Ikzelf heb het met haken, maar van breien word je ook zen. En zen zou heel goed zijn voor sommige mannen.

  2. Emigrant schreef:

    Hier in Hessen ken ik nog een boer die breit, een man van ong. 45 jaar. Hij zegt ook: breien was vanouds mannenwerk, spinnen en weven vrouwenwerk. Hij breit tussen zijn andere werkzaamheden door en doet het om wat bij te verdienen. Ik heb ook een paar sokken bij hem gekocht: prima waar!

  3. Reina schreef:

    Ook borduren was vroeger mannenwerk, terwijl er vrijwel geen mannen kantklosten. Lijkt er toch een beetje op, dat wat je lopend kon doen als geschikt voor mannen werd beschouwd, al zijn er Engelse eilanden waar de vrouwen lopend breiden (daar waren veel mannen zeevarend, dus deden vrouwen veel zgn. mannenwerk als schapen hoeden). Bordurem is trouwens wel een plaatsgebonden arbeid. Overigens, sokken en kousen werden vroeger plat geweven (meest mannenwerk) en de typische ruitvorm van Schotse kousen op zeer oude schilderijen ontstond doordat de stof diagonaal tot kous/sok werd gesneden om een goede pasvorm te krijgen Overigens, het lied Op de grote stille heide geeft het duidelijk aan: de herder breide lustig voort. En heide was niet beperkt tot Drenthe. Er is een hedendaags ontwerper van breiwerk, juist, een man, Kaffe Fasset, wereldberoemd in de breiwereld.Herders konden trouwens ook wel spinnen en deden dat dan al schaaphoedend op een spintol, ook hier heb ik wel beelden van gezien en ja, ik brei mijn eigen sokken. Reina

  4. Jos schreef:

    Reactie in elk geval voor Wieneke: jazeker.
    Er zijn mannen die vissen. Met mannen die begrijpen wat je bedoelt als je zegt dat vissen een vorm van mediteren is, kan je soms een goed gesprek voeren.
    Overigens, ik brei.

  5. Ik kan me mijn breilessen op de P.A. nog levendig voor de geest halen, en ik kan je verzekeren dat ik daar bepaald niet zen van werd. Integendeel … doodnerveus werd ik ervan … 😦

  6. Jos schreef:

    Jan K. alias Afanja, je was er toen misschien nog niet aan toe.
    Probeer het nog eens en denk niet aan die juf van tekstiele werkvormen.


Mijn gedachten hierbij zijn:

