Vistuig van ruim een eeuw geleden

Was op zoek naar iets anders, maar in een programma voor een Waterfeest in Paterswolde, 1911, viel mijn oog op deze advertentie van een Sneker handelaar in visgerei. Niet alleen worden daarin vergeten visnetten als treemkes en zegens opgevoerd, ook demonstreert de advertentie met stripachtige plaatjes de werking van een totebel of kruisnet:
1
Op het  plaatje linksonder haalt de visserman louter rotzooi omhoog, hetgeen hem zichtbaar verdriet doet:
2
Op het andere zit de totebel vol met vis, hetgeen meneer bijzonder verheugt:
3
De onuitgesproken suggestie was dat je voor vis in plaats van rotzooi in je net helemaal naar Sneek moest. Een Groninger concurrent kon het daar uiteraard niet mee eens zijn:
4

3 reacties on “Vistuig van ruim een eeuw geleden”

  1. Attie Tuin schreef:

    Leuk, nostalgisch.

  2. Reina schreef:

    Sweinberg in vis, niet in varkensvlees? O, er staat een punt achter de S, doe me denken aan pleeverkoeken of P. Leeverkoeken.Was blijkbaar ook niet de oplossing voor de eierkoeverigens, mijn oom, die stroopte, had wel zegens, was ook een grensfries met Drenthe/Groningen. Bleien weet ik niet, maar sleien, die ving mijn vader wel eens uit het Omgelegde Eelderdiep en die hadden meen ik meer slijm dan paling. Overigens, als wij een paling vingen moesten we eerst goed de kop bekijken alvorens te pakken, het kon ook een sidderaal zijn en die gaven schokken van ?volt. De slei of blei wordt in Duitsland nog gegeten, na langdurig in vad te hebben gelegen. Reina


Mijn gedachten hierbij zijn:

