“Ecoloog” vindt dat hij zijn hond best mag loslaten in de Onlanden


“Het weer wordt beter en dus neemt helaas ook in De Onlanden de verstoring door loslopende honden en foutografen weer toe”, aldus een tweet van Natuur in de Onlanden op 12 maart. En in een follow-up, dezelfde dag: “Ziet u verstoring van de Natuur in De Onlanden? Spreek de persoon aan of geef het door aan de beheerder. Tip: maak foto’s ter identificatie.”

Ik had al wat twijfels bij deze oproep, maar als je mensen maar beleefd aanspreekt, dacht ik, dan zijn ze vast wel vatbaar voor rede. Broedseizoen immers, een redelijk mens wil dan geen vogels verstoren. Trouwens ook geen andere dieren, zoals otters.

Inderdaad bleken twee van de drie loslopende hondenbezitters die ik vanmiddag in de Onlanden aansprak van goede wil. Ze riepen hun hond bij zich en lijnden deze aan. Wat mij dan tevreden gestemd verder doet fietsen, hoewel ik best weet dat de lijn soms weer losgaat zodra de bemoeial uit zicht is.

De derde hondenbezitter was van een ander gehalte. Ik kwam om een uur of zes over de Zanddijk uit de richting Peizerwold en was van plan de Weringsedijk richting Hoogkerk te nemen. Op de hoek zag ik een soort van lichtbruine wetterhoun of airedale in het riet rondstruinen, nog redelijk dichtbij de weg, maar toch: onaangelijnd. Uit de tegenoverliggende richting kwam een vrouw aangelopen, maar die liep de hond voorbij zonder dat ze naar hem omkeek, of dat de hond haar volgde. Dus vroeg ik de man en de vrouw die bij het richtingenbordje stonden te praten, of de hond misschien van hen was.

“Ja” zei de man. “Wat dan?”

“Och”, zeg ik, “zou u die hond astublieft willen aanlijnen?”

“Waarom dan?”

“Nou, het is broedseizoen, een hond die in het riet struint verstoort de vogels”, zeg ik.

Hij weer: “Mijn hond gaat niet achter vogels aan”.

Ik zeg: “Dat heb ik wel meer gehoord, maar toch”.

“Nou”, zegt hij, “Ik ben ecoloog meneer”. Hij wees achter zich om die bewering geloofwaardig te maken: “Daarginds zitten kemphanen en ik hoorde ook drie roerdompen en die hebben absoluut geen last van mijn hond.”

“Jaja,” zeg ik, ik heb ook een roerdomp gehoord, maar toch is het beter dat u uw hond aanlijnt. Mag ik een foto van u maken?”

“Ja” zegt hij. Terwijl ik de foto neem: “En wie bent u, als ik vragen mag?”

“Ik ben Harry Perton”, zeg ik. “En wat is uw naam?”

“Ik ben [naam geschrapt], zegt hij. Hij wees in de richting van de Groningerweg, Peizermade. “Als daarginds nu een bordje had gestaan, dan had ik mijn hond aangelijnd, maar er stond geen bordje.”

Dat nu, vond ik een vreemd argument voor iemand die zich ecoloog noemt. Of je weet alles van de natuur en kunt tevens extreem goed met waterhonden omgaan, of je beroept je op de afwezigheid van een extern verbod. Hoewel ik dus alweer op de fiets was gestapt, maakte ik nog even rechtsomkeert.

“Ik vind het vreemd dat u zich op de afwezigheid van een bordje beroept, terwijl u als ecoloog zou moeten weten wat het effect van een rondstruinende hond op vogels is”, zeg ik, als ik weer vlak bij ze sta. “Trouwens, de afwezigheid van zo’n bordje ontslaat u als nog niet van uw morele plicht.”

“Er zijn mooimakers en er zijn moemakers”, zegt hij, “en u bent een moemaker”. En met een veeggebaar met zijn hand van zich af: “En nu wegwezen”.

“Nou”, zeg ik, ik sta hier op de openbare weg en laat me niet door iemand van jouw soort wegsturen.”

“Mijn soort?”, vraagt hij.

“Ja”, zeg ik, “Jij bent van het soort klootzakken dat zich beroept op de afwezigheid van bordjes, bordjes die het eerst zèlf heeft weggehaald.”

Dit had ik natuurlijk niet moeten zeggen; dit loste niets op, maar goed, ik was toch al betiteld als een moemaker.

“Dus u begint te schelden?, zegt hij.

Hij begon natuurlijk zelf met schelden, maar enfin. Ik zeg: “Mensen die hun honden los laten lopen in natuurgebieden zijn in mijn ogen klootzakken”.

En daarmee was onze conversatie wel uitgeput. Ik ben weer op de fiets gestapt en heb mijn hand nog even ten afscheid opgestoken met het vaste voornemen om dit verhaal hier op te schrijven.

Eenmaal thuis, blijkt dat hij géén valse naam opgaf. De titel ecoloog is wellicht wat hoog gegrepen, gezien het “Ing.” voor zijn naam, maar meneer [naam geschrapt] werkt wel degelijk bij een ecologisch onderzoeks- en adviesbureau.

Rest nog de vraag: als een “ecoloog” zijn hond in de natuur mag laten struinen, waarom zouden anderen dit voorbeeld dan niet mogen volgen?

Ben nu inderdaad finaal genezen van het aanspreken van mensen. Dat kost me veel te veel gemoedsrust. Heb geen zin in een hartaanval of beroerte. Laat er maar gewoon toezicht komen, die voelbare bekeuringen verstrekt, graag te verdriedubbelen voor zogenaamde ecologen.

Naschrift 27 maart 18.30 uur:

Hoewel meneer zichzelf kenbaar maakte als ecoloog en als zodanig ook allerlei overheidsrapporten blijkt te schrijven, zodat er een publiek belang bij het noemen van zijn naam en bedrijf gemoeid is, heb ik besloten die gegevens toch maar te schrappen. Het punt is wel gemaakt, de man is bereikt en dit hoeft hem niet eeuwig nagedragen te worden.

 

12 reacties on ““Ecoloog” vindt dat hij zijn hond best mag loslaten in de Onlanden”

  1. Harmien schreef:

    Ach Harry, je niet dik om maken. Leven en laten leven.
    Je weet nooit, hopelijk komt boontje nog wel om zijn loontje.

  2. René Ruiter schreef:

    Harry, ga alsjeblieft door met je verantwoordelijk en heldhaftige optreden. Veel hondenbezitters laten zich moeilijk aanspreken op hun gedrag; het valt mij mij dat de kreet ‘ik betaal hondenbelasting’ niet gebruikt is.
    De term ecoloog zegt in dit geval weinig, ecologen hebben qua opleiding en ervaring meer verstand van de systematiek in de natuur, het zegt weining over hun liefde voor flora en fauna.
    Ik kende psychologen die het leven van hun partner en kinderen verwoest hebben.
    Laat Natuurmonumenten het gebied helemaal verbieden voor honden en dan flink handhaven.
    Een mooie optekening van het voorval.

  3. stichting Natuurbelang De Onlanden schreef:

    Hoi Harry,

    fijn dat je zo dapper bent om mensen op hun gedrag (de hond kan er ook niets aan doen dat hij/zij zo’n baasje getroffen heeft) in de natuur aan te spreken. We gaan werk maken van deze zaak en zorgen dat deze meneer (en zijn baas) er nog meer van horen.

  4. Wieneke schreef:

    Goeie actie van jou! Deze meneer was behoorlijk dom en arrogant bezig. Je beroepen op een bordje is raar, want iedereen weet toch dat het momenteel broedseizoen is en dat honden dan aangelijnd moeten in een natuurgebied? Zo zie je maar weer, dat een goede opleiding niet altijd betekent dat iemand echt wijzer is geworden.

  5. Petra schreef:

    Mijn enige gedachte was — standaard bij dit type mens — “O, ben jij er zó een…” (en dan ben ik al weg). Ik beklaag z’n gezin!

  6. Simon schreef:

    Helder verhaal van een ergernis die ik ook regelmatig ervaar bij mijn wandelingen in Bedum. Mijn irritatie is dan het ongevraagd tegen mij opspringen en likken en happen van loslopende honden, die volgens hun baasjes/bazinnetjes dat anders nooit doen. Er staan hier overigens royaal borden met “Honden aan de lijn”.

  7. Karin schreef:

    Dappere man! Ik heb ook herhaaldelijk hondenbezitters aangesproken op hun loslopende honden gedrag in onze nieuwbouwwijk Groote Veen. Helaas wordt deze wijk gebruikt als uitlaatplek voor omwonenden met honden. Soms wordt een hond aangelijnd, vaak krijg ik ook ‘commentaar’.
    Ik hou het bij: ‘Wist u dat er in deze wijk gecontroleerd wordt op loslopende hinden? U kunt hiervoor bekeurd worden!’
    Ik blijf u dapper vinden! Ga vooral door, want u maakt het verschil!

  8. Bert Visser schreef:

    Mooi doan mien jong.

  9. Hendrika schreef:

    Wat een oenoloog! Door dat balkje inmiddels onherkenbaar 🙂

  10. myx0r schreef:

    In de Onlanden mogen honden los op de verharde wegen. Ook in het broedseizoen. Het is natuurlijk fijn als mensen in het broedseizoen uit eigen beweging hun hond aanlijnen wanneer ze weten dat die anders achter vogels aan zou gaan (iets wat overigens sowieso verboden is), maar het is geenszins verplicht en persoonlijk zou ik het zelf ook behoorlijk irritant vinden als andere mensen zich daar mee menen te moeten bemoeien. Ik weet zelf wel hoe mijn hond zich gedraagt en ben uitstekend in staat in te schatten hoeveel vrijheid ik mijn hond kan geven binnen de kaders van de in het gebied geldende regels. En je kunt het daar nog zo oneens mee zijn, de man staat gewoon in zijn recht.

    Overigens mogen honden op de onverharde paden en dijken niet los. Was dat het geval dan had je een punt. Maar dat zal wel niet, gezien de beste man op de foto op het asfalt staat.

    • groninganus schreef:

      De feiten: de man stond op het asfalt, de hond zat half zichtbaar in het riet tegenover hem (links buiten beeld), dus op terrein van Natuurmonumenten.

      Misschien staat de man in zijn juridische recht als hij zijn hond los laat lopen op de weg en de berm, dat kan zijn, maar een waarachtig natuurliefhebber houdt zijn hond ook daar aan de lijn.

      En hondeneigenaren die menen dat ze te allen tijde de macht over hun hond hebben, dus sterker zijn dan natuurlijke hondeninstincten, doen er heel goed aan eens bij zichzelf te rade te gaan. Is dat ècht zo? ’t Is te treurig om er nog over te lachen, dergelijke zelfoverschatting. Hoe vaak mogen we nog horen: “Dat doet-ie anders nooit hoor?!” Zelfs als 1 op de 100 hondenbezitters bij machte is zijn hond perfect in de hand te houden, dan zijn de andere 99 dat nog niet. Daar moet je andere dieren tegen beschermen. Dààr horen de regels zich op te richten.

      In de Onlanden zal er een duidelijke, eenduidige en helder uitlegbare regeling moeten komen voor honden. Wat mij betreft worden ze overal aangelijnd. Daar ga ik me sterk voor maken.

  11. martenfokkens schreef:

    Fiets gisteren ook hier door de natuur en zie drie reeën lopen op het land. Even daarna een mevrouw met twee grote loslopende honden. Mensen aanspreken heb ik al lang afgeleerd. Jouw moed is bewonderenswaardig!


Mijn gedachten hierbij zijn:

