Rondje Amerika – Oostindië

Het leek even helemaal dicht te trekken in het westen; dat was ook al het beeld op de Buienradar geweest:

Maar het viel mee en ik was naderhand blij dat ik geen rechtsomkeert maakte – Onlanden gezien naar het noorden:

Weg naar de Kleibosch, Foxwolde:

Bij de ingang van het bos, eigendom van het Drents Landschap, darden negen van zulke hondjes rond (Ierse xxx?, ze lijken een beetje op poedels). De moeder was er ook bij en nog een volwassen exemplaar. Hun eigenaren – aardige mensen – bezwoeren dat ze er niet het bos mee in gingen:

Hier speelt mijn plantkundig onbenul weer op:

In de Kleibosch is de bodem bijna egaal bedekt met bosanemonen:

Bij de ingang van Roden – een lint van dotterbloemen bij een watertje, met foeragerende scholeksters in de buurt:

Tuiltje van die dotterbloemen:

Op de Weehorst:

Deze zie ik de laatste tijd steeds meer op slootkanten, zonder dat ik ze kan benoemen:

Lieverderdiepje:

Hunebed bij Steenbergen achter Roden:

Achter Steenbergen – heide bij een es met groenland, zwartgemaakte grond en platgespoten vegetatie:

Innig tevreden scharrelvarken van uitheems ras houdt siësta bij de Zuursche Duinen. De eigenaar, ene Maud, heeft er nog een aantal, deze beesten hebben een flink perceel om in te wroeten en ze zijn voor het vlees dat daar blijkbaar te koop is:

Tussen Steenbergen en Zevenhuizen heb je wat plassen langs de zandweg (ontdek nu pas op Google Maps dat het Ronostrand hier dichtbij zit):

Katjes als lantaarntjes in het tegenlicht:

Er is één boomsoort die al behoorlijk aan het groenen is – de meiboom. je hebt er een hele bosstrook vol van die een manege aan het zicht onttrekt:

Amerika, berken langs de weg:

Schuur in aanbouw, Zevenhuizen:

Uitbottende kastanjeknop:

Stoppelveld in Zevenhuizen±

Ook op ´t Oostindië een scharrelvarkenperceel dat ik niet eerder zag:

De daar aanwezige soort zie je op schilderijen van Jeroen Bosch:

Vlakbij Rome (achter Leek) kwam er een lage mist opzetten. De zon verdween, de temperatuur zakte voelbaar:

17 reacties on “Rondje Amerika – Oostindië”

  1. Harmien schreef:

    Lijken wel labradoodles? Kruising van labrador en poodle….( poedel)

    • myx0r schreef:

      Ik vind ze meer op wetterhoun lijken, maar het is vaak nog lastig te zien bij kleine pups vind ik. Vooral omdat labradoodles nog niet rasecht zijn en daardoor enorm varieren onderling!

  2. Harmien schreef:

    Men kan gewoon varkensvlees van de boer kopen? Komt daar dan keuring of vleeswarenswet o.i.d. bij te pas?

    • Hier een vergelijkbare, met dezelfde en soortgelijke varkens. http://veldvarkens.nl/onzevarkens.html Heeft e.e.a. een stuk uitvoeriger gedocumenteerd op zijn site, interssant om te lezen hoe hij het aanpakt. Post af en toe op zijn Facebookpagina dat ie weer een varken heeft geslacht en dan kunnen de mensen weer vleespakketten bij hem kopen kopen. Boer blij, varkens blij, consument blij. Win-win-win. Hij doet het al een paar jaar en zal echt wel aan alle strenge warenwet-eisen voldoen, anders had hij de tent allang kunnen sluiten. Maar expliciet staat het er niet.

      • Harmien schreef:

        ” varkens blij ” ? Ik denk niet in de zelfde adem als die ‘blije consument’.

        • Niet blij in die zin dat ze uiteindelijk net zo goed op het bord van de consument belanden. Wel blij dat ze in de tussentijd bij ma mochten blijven en in de wei mochten huppelen en wroeten in tegenstelling tot bij de intensieve veehouderijen.

  3. catthysplace schreef:

    volgens mij is die gele bloem een primulasoort

  4. Puntje op de i: op de e van Oostindie horen geen puntjes. Omdat het niet naar het geografische gebied in Zuidoost-Azië verwijst maar naar ‘oosteinde’. Voor nadere toelichting zie https://www.plaatsengids.nl/oostindie#naam

  5. Hendrika schreef:

    Foto 5 lijkt me een vlier en de sleutelbloem is de slanke variant. Zoals gebruikelijk: een mooi rondje.

  6. Bob Poppen schreef:

    Ondanks dat je jezelf een “plantkundig onbenul” noemt, vind ik dat het mij vaak opvalt dat je heel veel wel weet te benoemen. Overigens vind ik ook dat jouw foto’s een eventueel onbenoemd iets, toch wel heel veel vergoeden.

  7. Wieneke schreef:

    De honden zijn Ierse water spaniëls. Die zie je niet veel in Nederland.
    Wat heerlijk voor die varkens, dat ze zo lekker leven kunnen. Heel wat anders dan in die megastallen. Je hebt weer een prachtig rondje gedaan. Wat een bloemen al, he?

  8. Wieneke schreef:

    Oh ja, dat bovenste varken in de modder is misschien een Hongaars wolvarken. Ik vond een website over dit ras, dus als je zelf even wilt kijken of het klopt:

    https://wolvarken.wordpress.com/

  9. Reina schreef:

    t Moet nog Pasen worden, maat een strook Poaskebloumen (Narcissen) in Hoogkerk en verderop denk ik ook.is al bijna uitgebloeid. zes weken na Pasen is Pinksteren, maar ik zag vandaag nota bene de eerste Pinksterbloemen al weer bloeien, in de buitenrand van Stad Groningen. de wilgen stuiven volop uit hun katjes, de eerste onder-plastic asperges zijn ook al gesignaleerd, Groninganus, laat je het weten als je zonnebloemen ziet bloeien of herfsrasters in juni, anders missen we dat nog. t Moet niet gekker worden met dat alles 14 dagen vroeger, een maand bedoelen ze zeker. Reina


Mijn gedachten hierbij zijn:

