Gebedel in de trein

Bij het opruimen van mijn tas kwam vanochtend dit briefje weer tevoorschijn. Woensdag legde een forse, vermoedelijk Soedanese man het tussen Leiden en Den Haag op alle raamtafeltjes in mijn treincoupé:

Een minuut of wat later riep de conducteur om dat je niets moest geven aan de bedelaar. Dat deed dan ook niemand. Mismoedig haalde hij even later zijn briefjes weer op, behalve deze ene dan.

Vorig jaar was het al in het nieuws: de NS wil geen gebedel in de treinen, voor je het weet ontaardt het ook in een plaag.

10 reacties on “Gebedel in de trein”

  1. Rob Alberts schreef:

    Het georganiseerde bedelen maakt dat ik niets aan niemand geef.

    Vriendelijke groet,

    • Zo, jij bent gul! Want als je niets geeft aan niemand, geef je dus niemand niets, en geef je dus alles aan iedereen? Of zoiets? Maar dat bedoel je vast niet te zeggen. Ik heb bij Wiskunde althans geleerd dat nee x nee ja is, of beter gezegd – x – = +. Maar ja we zijn er kennelijk al zo aan gewend geraakt dat men met een verbale of schriftelijke dubbele ontkenning eigenlijk een enkele ontkenning bedoelt. Zoals zangers die zingen: “I won’t do you no harm.” Doet ie haar dan wel of geen au? Hij zegt eigenlijk ja maar bedoelt vermoedelijk nee. Of zoals men een bevestiging bedoelt maar een ontkenning zegt: “Is Frank er niet?” “Ja.” “Oh mag ik hem even dan?” “Nee.” “Waarom niet.” *Nou ik bevestigde toch jouw vraag of ie er niet was? Hij is er dus niet, dus kun je hem ook niet spreken.” Vraag dan gewoon of die ander er (wel) is, opdat de reageerder daar ja of nee op kan zeggen. Opdat iedereen snapt wat er bedoeld wordt. Van die dingen.

      • Harmien schreef:

        Eenvoudig gezegd: een dubbele ontkenning is een bekenning. Dat werd ons thuis met de paplepel ingegeven. ‘De volksmond’ ziet het vaak niet zo. Een ander voorbeeld : het verwisselen van als en dan. Zoals in: hij is groter als ik. Komt veel voor in dialect.
        Maar dat is voor een ander hoofdstuk….

        • Inderdaad ook zo een die mijn ouders en school er vroeger instampten; even groot etc. áls, groter etc. dán. Kennelijk zijn er velen die óf dat niet geleerd hebben vroeger, dan wel het vergeten zijn, want ook dat hoor ik dagelijks om me heen fout gaan.

  2. Emigrant schreef:

    Het is voor iedereen een verliessituatie, want nu wordt er ook niet voor je gebeden.

  3. myx0r schreef:

    Ah deze man zat laatst ook in mijn trein. Ik was verbaasd te zien dat er nog best veel mensen wat gaven. Bij ons was er geen conducteur die iets omriep, blijkbaar maakt dat verschil.

  4. Wieneke schreef:

    Hij had kennelijk wel geld genoeg om hierheen te komen. Ik geloof niet dat mensensmokkelaars het gratis regelen voor ze. De man is hier dus gewoon illegaal en moet het land uit. Als hij een verblijfsvergunning heeft hoeft hij niet te bedelen, want dan krijgt hij een uitkering.


Mijn gedachten hierbij zijn:

