Microsoft: ’s werelds grootste parasiet

Voor het eerst een paar dagen gewerkt met de redigeerfuncties van Word 2016, dat is de Wordversie in het Officepakket dat vorig jaar uitkwam. Fijn joh! Microsoft heeft allerlei knopjes op heel andere plekjes neergezet, zodat je er mooi een hele poos naar mag zoeken, voordat je verder kunt met je eigenlijke werk. En als het nou na een poosje handiger en vlugger gaat, dan zou ik ze dat graag vergeven, maar nee, het zijn bij Microsoft alleen maar veranderingen om de veranderingen: wijzigingen dus, waar je geen ene moer mee opschiet.

Er is inhoudelijk geen waarde aan het programma toegevoegd, integendeel. De zogenaamde ontwikkelaars hebben hun neiging om zaken almaar omslachtiger te maken weer eens duchtig mogen botvieren, ook al gaat dat ten koste van 99 % der gebruikers. Toen ik een nieuw aangemaakt Wordbestand met bijschriften wilde opslaan onder een eigenstandige titel (en niet de eerste zin uit de tekst), bleek dat ze er een totaal overbodig scherm tussen hebben gezet, dat tot overmaat van ramp vast ging zitten. Met taakbeheer het programma dus maar weer uit en bij gebrek aan reservebestand maar weer helemaal opnieuw beginnen aan diezelfde bijschriften. Op zoiets zitten we echt te wachten.

Microsoft verkoopt dus gebakken lucht voor waarachtige innovatie, maar iedereen stinkt erin, want “wat doe je eraan, we moeten wel meedoen”. Particulieren raken hier teveel van hun goeie geld aan kwijt, bedrijven en overheden nog veel meer van hun goeie geld, en Microsoft wordt slapende rijk, als het ons op wakkere momenten niet keihard uitlacht.

Eerlijk gezegd, heel eerlijk gezegd, vind ik het als nieuw verkopen van ouwe waar oplichterij, vooral ook als het nieuwe product minder blijkt dan het oude. Het afromen van ons goeie geld voor zoiets is parasitisme. Het compliceren van zaken die gedijen bij eenvoud gaat bovendien ten koste van talloze humeuren en het werkplezier op onnoemelijk veel werkplekken.

Hoe eerder we Microsoft de wereld uit helpen, hoe beter het is.

8 reacties on “Microsoft: ’s werelds grootste parasiet”

  1. Harmien schreef:

    Ik dacht echt dat een gestudeerde onderzoeker, schrijver zoals jij wel een Mac had.

  2. John de Groot schreef:

    Ben al jaren geleden tot die conclusie gekomen en sindsdien blij met mijn iMac.

  3. Rob Alberts schreef:

    Met alle upgrades van computer software word ik alleen maar conservatiever.
    Het oude heb ik leren te gebruiken.
    Het nieuwe staat mij alleen maar tegen.

    Instemmende groet,

    • Harmien schreef:

      U wordt niet conservatiever. We worden ouder en daarmee de gepaardgaande afkeer van vernieuwing en verandering. Gebeurt ons allemaal.

  4. Reina schreef:

    Jij hebt een gedeeld probleem,, weet je net waar iets zit wat je moet gebruiken (als je een half uurtje per dag computert, is alles wat maar eens in de zoveel weken voorbijkomt, steeds weer nieuw) en dan gaan ze updaten of niet meer ondersteunen en moet je wel, wil je nog iets aan die comp. hebben. Zoon gebruikt liever Mac, schijnt ook eenvoudiger aan te leren te zijn en niet steeds veranderingen. Had trouwens wel een deja vu toen ik je stukje las, want dat is nou precies wat hogere en lagere overheden ons al jaren aandoen, ambtenaren staan er om bekend voor elke oplossing een probleem te kunnen vinden (toen ik nog ambtenaar was, was het een vast onderdeel van mijn werk, voor elk probleem weer een oplossing te vinden, het werkt dus ook wel eens omgekeerd). Trouwens, mannen die hun vertrouwde vrouw inruilen voor een vers exemplaar, krijgen meestal ook zo’n software/hardware beleving, de nieuwe blijkt in het werkelijke – kees getrouwde – leven erg veel op de vorige te lijken…. Reina

    • Harmien schreef:

      Uw probleem/oplossing doet me denken aan de 1982 TIME magazine cover pagina met ‘Machine of the year’ de computer. Het artikel zei o.m. “de computer was een oplossing waar nog geen probleem voor was gevonden”. Tijden veranderen…. 🙂

  5. Tim Feenstra schreef:

    Het lijkt me niet zinvol om af te geven op Microsoft omwille van een aantal niet-interessante updates. Bij Apple zijn ze namelijk ook niet vies van een aantal stevige marketing-truukjes die voor meer geld een applicatie of apparaat verkopen met minder functies of rekenkracht. Wat je in plaats daarvan wel kan doen is zoeken naar een goed alternatief. Is het Microsoft Office pakket niks voor jou? Stap dan over op het OpenOffice pakket. (https://www.openoffice.org/nl/) Wellicht niet geheel perfect, maar altijd gratis te verkrijgen.

  6. Harm B.J. Ensing schreef:

    Mijn tip: installeer (een versie van) linux en werk daar mee.
    Dan ben je HELEMAAL verlost van microsoft.
    Als je dat wilt ben ik graag bereid een demo te geven.


Mijn gedachten hierbij zijn:

