Racebaan met schildpad

Aan het begin van de Fam. Bronsweg, op de vlakte tussen Schaapbulten en Wagenborgen, staat dit door kinderhand vervaardigde verkeersbord:


De situatie – typisch zo’n weg waarop bepaalde mensen plankgas gaan:

Op de Groninger pampa kan je de gekste dingen meemaken. Bij een oprit kroop een schildpad van de ene kant naar de andere kant van de weg. Het bleek een vrij fors exemplaar (ruim 30 cm. groot) en vermoedelijk kwam hij uit een sloot;

Bij nadere inspectie trok het beest zijn kop natuurlijk in en bewoog niet meer.  Kietelen hielp niet. Gezien zijn beschadigde schild zou er al eens een auto overheen gegaan kunnen zijn.

Hem meenemen in het bakkie voorop mijn fiets leek me niet raadzaam. Bij de dichtstbijzijnde boerderij/woning, zo’n 150 meter verderop, was een vrouw buiten aan het klussen. Heb haar gevraagd of ze soms een schildpad misten. Dit bleek niet het geval. Haar man kwam me even later achterop en nam het beest grijnzend mee naar hun huis. Hij zou het in hun zwembad laten zwemmen. Nee, er zat geen chloor in het water. Ook zou hij de Dierenambulance bellen.

Nog een eindje verder bleek er een sexclub te zitten. Zou het beest daar misschien ontsnapt zijn? Wat is de actieradius eigenlijk van ontsnapte of losgelaten schildpadden?

2 reacties on “Racebaan met schildpad”

  1. Rob Alberts schreef:

    Ooit was ik mijn schildpad kwijt.
    Vergeten terwijl het beestje losliep en ik snel een boodschap voor mijn moeder moest doen.

    Zijn normale snelheid in oog houdend liep ik flink in de rondte te zoeken.
    De volgende dag wilde ik bij onze buren vragen.
    En toen bleek dat het beestje maar 1 meter verder was gekropen ….

    Diervriendelijke groet,


Mijn gedachten hierbij zijn:

