Werdegang van een grafsteen

Deze foto dateert uit de jaren 70 en is waarschijnlijk gemaakt door een oud-tante van me. Het betreft de grafsteen van mijn betovergrootouders Jan Vondeling en Trientje Bottinga in Termunten:

De letters waren toen nog redelijk leesbaar. Dat was al een stuk minder toen Hiltje Zwarberg in 2005 voor Graftombe.nl een opname van hetzelfde grafmonument maakte – van het letterzwart resteren nog slechts enkele plekjes en veegjes:

Sindsdien lijkt ook het reliëf van de letters afgevlakt. Nabootsing van de foto uit de jaren 70:

En imitatie van die uit 2005:

4 reacties on “Werdegang van een grafsteen”

  1. Rob Alberts schreef:

    Mooie serie.

    Binnen in kerken verbaas ik mij altijd over de glad gelopen grafstenen.

    Nostalgische groet,

  2. Harmien schreef:

    Een paar jaar geleden werd mij gevraagd of ik ( in Canada) voor het onderhoud van het graf van een ouder wilde blijven betalen. Zo niet, dan zou het geruimd worden…….Tja, de overblijfselen werden geruimd.( verplaatst naar een ere begraafplaats) Ik ga me afvragen of dat (ruimen) gangbaar is. Word er dan iemand anders in die plaats begraven…..

    • Rob Alberts schreef:

      Het ruimen van graven in Nederland wordt door buitenlanders nooit begrepen.
      Ons land is te klein voor eeuwig durende grafrechten.

      Vriendelijke groet,

      • Harmien schreef:

        Dank U voor Uw antwoord. Natuurlijk heeft ieder land haar diverse gebruiken. Ik stelde louter de ietwat retorische vraag. En blijkbaar ben ik niet de enige die het ‘nooit’ begrijpt….


Mijn gedachten hierbij zijn:

