‘Zalf op een wonde’


Ik stond vanmiddag in het Stadhuis even oog in oog met oud-burgemeester Hans Ouwerkerk. Prachtig portret van de jonge kunstenaar Milan Smidt, dat iets laat zien van een verbittering die vervaagd is opgegaan in berusting. Ouwerkerk ervoer het portret zelf als soort van een rehabilitatie, hoorde ik, sprak op rtv Noord zelfs van zalf op een wond.  Het doek hangt er wat donker bij, mijn foto zonder flits doet de kwaliteit ervan absoluut geen recht.

Ouwerkerk was nog niet zo lang burgemeester van Groningen, toen hij op bezoek kwam bij het Buurtoverleg Oosterpoort. In 1992 of 1993 moet dat geweest zijn, ik had net voor het eerst het Jaarverslag van deze wijkorganisatie geschreven. Meteen na binnenkomst in ons Wijkpand nam hij het woord, Hij had dat jaarverslag gelezen en ergerde zich bovenmatig aan de toon. Dit klopte niet, dat klopte niet in zijn ogen. Of we soms dachten dat het bij de gemeente allemaal van die ‘lulletjes lampekatoen’ waren. Nadat hij zijn donderspeech afgeleverd had, wachtte hij ons weerwoord niet af. Daar had hij geen tijd voor. Hij beende de deur uit en liet ons verbijsterd achter. Maar zoals dat dan gaat, naderhand namen we al zijn punten een voor een door en inderdaad: dit klopte niet en dat klopte niet, van zijn kant dan.

Ik was dus geen groot liefhebber van Ouwerkerk en zijn overdonderingstactiek, maar de manier waarop hij afgeserveerd werd na de Oosterparkwijkrellen, vond ik evenmin zuiver. Hij vond weliswaar zijn nieuwjaarsspeech belangrijker dan het feit dat voor het eerst sinds 1945 woningen in de gemeente Groningen werden geplunderd, maar de partij die hem daarop liet struikelen, GroenLinks, bagatelliseerde in de gemeenteraad al jaren de jongerenoverlast op diverse locaties in de stad, o.a. in de Oosterparkwijk, maar ook bij ons in de buurt. Ik vond de handelswijze van GroenLinks ten opzichte van Ouwerkerk hypocriet, en heb mijn lidmaatschap van de partij toen maar opgezegd. Was toch al niet meer actief als lid.

Sindsdien ben ik überhaupt geen lid van een politieke partij meer geweest. Ik denk ook niet dat ik dat nog gauw weer zal worden.

 

3 reacties on “‘Zalf op een wonde’”

  1. Wieneke schreef:

    Ik vind het een prachtig geschilderd portret, al had ik moeite met het herkennen van Hans Ouwerkerk op deze leeftijd. Maar er zijn alweer zoveel jaren overheen gegaan, he?

  2. Rob Alberts schreef:

    Begrijpende groet van een GroenLinkser.

  3. Reina schreef:

    Geen fan, geen hater, maar HO had wel wat. Dat portret geeft zijn karakter wel weer, denk ik, de handen van zo denk ik er over maar tegelijk ook berustend, het gezicht spreekt boekdelen. Iets van: wat denk je wel, beetje arrogant ook wel, echt overtuigd van eigen gelijk, maar ook een blik van: wat lever je me nou, verbazing en verbijstering. Goed gelukt, denk ik, nou nog even op een beter verlichtte plaats ophangen. O ja, bericht hier na, benzinestation is weer duidelijk uitgedacht achter een bureau zonder enige kennis van de situatie ter plaatse en wat er zoal gebeurt, kun je geen andere weg naar het werk nemen? Bijv. langs Piccartdhof en snelweg, is wel langer, maar ben je je leven wel zekerder. O ja, Hoendiep is ook geen optie, ik wens je een goede keus en geen aanrijdingen, je bent zo kwetsbaar op een fiets. Reina


Mijn gedachten hierbij zijn:

