“Eigen land eerst!”

Leuk interactief kaartje op ouwe blog van Ximaar levert een vermakelijk doch leerzaam tijdverdrijf op voor regenachtige zaterdagochtenden. Op dat kaartje is Nederland verdeeld in blokjes, en als je over zo’n blokje  strijkt met je muis, komt er een plaatsnaam tevoorschijn. Ben je daar ooit geweest, dan mag je op dat blokje klikken en verandert dat  van kleur. Herhaal deze procedure voor elk blokje op de kaart en je ontwaart je blinde vlekken, qua bezochte streken in ons vaderland. Voor mij: het westelijk deel van Friesland, Zuidoost-Drenthe, Twente, Gelderland, Utrecht, Brabant en vooral Flevoland en Limburg. Maar zelfs in Groningerland bleef een blokje licht, te weten dat van Bourtange. Daar moet ik dan maar eens gauw naar toe.

“Reizen naar het buitenland worden slechts toegestaan bij een score boven de 70%”, aldus de kleine lettertjes bij Ximaar. Dacht dat ik heel makkelijk aan de vereiste tax zou komen, maar dat viel nogal tegen. Voorlopig zit ik nog wel even in Nederland vast.

10 reacties on ““Eigen land eerst!””

  1. Reina schreef:

    Als je loos bent dan fiets je ook eens aan de andere kant van de grens, richting Neurhede, Rhede en Dörpen, ook een mooi natuurgebied. Reina

  2. Jan G. schreef:

    Lekker langs de Ems fietsen. Aanrader. En heb je alle waddeneilanden al gehad?

  3. Marinus Beers schreef:

    Ik heb 98,5% van Nederland bezocht, alleen de 3 blokjes van Zeews-Vlaanderen blijven licht. Waarschijnlijk het gevolg van een paar Tiener-Tours met de NS als jonge tiener, gevolgd door vanaf mijn 16e tientallen fietsvakanties.
    Ik zit dus ruimschoots aan de ‘taks’ om naar het buitenland te mogen reizen; maar goed ook, aangezien ik 31 oktober a.s. al weer 20 jaar in Noorwegen woon 🙂

  4. Harmien schreef:

    Voor mij was het 35% in mijn 20ste jaar, en dat was goed genoeg voor een beambte in Den Haag om mij een internationaal paspoort te verstrekken. Ik kon het ouderlijk nest verlaten en in het land van de moose en Canada geese gaan wonen. Op een latere reisvisite in eind Aug. 2001 werden Koevorden en Bourtange nog bezocht 🙂 voorzien van onbehaaglijk hoge temperatuur ( rond 30’C) .

  5. spaarolifantje schreef:

    Zoetermeer …brr… Gelukkig ben ik er al geweest. PS. Oud Zoetermeer is nog wel goed te doen, trouwens.

    • Ximaar schreef:

      Toen ik 10 jaar geleden deze indeling maakte, was ik er nog nooit geweest. Vorig jaar voor het eerst door het oude stukje gefietst en dat is idd goed te doen. Het zijn niet alleen toristische plekken. Emmeloord, Terneuzen, Hoogeveen en Delfzijl kan ik ook van harte afraden. 😉

      • groninganus schreef:

        Mooi aan Delfzijl zijn de wandelingen die je er kunt maken over de dijk of langs het Damsterdiep. Verder is het een prima uitgangspunt voor fietstochten in Groningerland.

        • Ximaar schreef:

          In 2003 heb ik er overnacht, en toen vond ik het behoorlijk tegenvallen. Appingendam (waar ik de volgende dag door fietste) en eerder Winschoten vond ik aantrekkelijker. Maar smaken kunnen verschillen. Begin dit jaar heb ik nog een mooie stadswandeling door Groningen-stad gemaakt, daar ga ik nog over bloggen.

  6. Rob Alberts schreef:

    Ja, ook ik reis graag in eigen land.

    Zonnige groet,


Mijn gedachten hierbij zijn:

