Bezorgersdilemma


En daar sta je dan als koerier of postbode met je pakje in  je handen. Het paste net niet in de provisorische brievenbus. Je moet nog tig andere pakjes bezorgen ook, je ligt al wat achter op je schema. Maar dan zie je dat bordje van de bewoners. Ze vragen je of je een paar maal zou willen claxonneren.  Of om ze even te bellen. Zodat ze niet wéér een pakje missen.

Wat ga je doen?

Advertenties

8 reacties on “Bezorgersdilemma”

  1. Harmien Torenbeek schreef:

    Blijkbaar wordt mijn informatie niet meer geaccepteerd.

  2. Harmien Torenbeek schreef:

    Over die pakjes…. kunnen ze niet bij het dichtsbijzijnde postkantoor worden bezorgd. Wel even als alternatief adres aangeven, hoor.

    • Dat hoeft niet eens te worden aangegeven: als na een 2e poging (althans bij PostNL) weer niemand de deur (of in dit geval het hek 😉 ) open doet, krijgt men standaard al een briefje in de bus dat het pakket bij het dichtstbijzijnde ‘postkantoor’ (tegenwoordig een balie in een supermarkt, boekwinkel e.d., het laatste echte postkantoor is in of rond 2011 gesloten) kan worden afgehaald.

      Maar ik zou als ik bezorger was wel even toeteren of met de telefoon bellen hoor. Dat hoeft niet of nauwelijks meer tijd te kosten dan aan de deur bellen. Afhankelijk van hoe ver de bewoners van het hek wonen natuurlijk, en hoe snel ze ter been zijn. 🙂

      • Harmien Torenbeek schreef:

        Die kaartjes beweging lijkt dan overal hetzelfde.. Maar dat er nergens een echt postkantoor meer is….

        • Net als bij banken kwamen ook bij postkantoren steeds minder mensen voor producten en diensten, omdat steeds meer via het internet gaat. Daarom heeft PTT kort na 2000 het drastische besluit genomen om alle postkantoren te sluiten en onder te brengen als balie in supermarkten en boekwinkels, waardoor ze analoog aan de teruglopende inkomsten ook de kosten (voor panden en personeel) konden terugdringen. Voordeel voor de consument is dat er in plaatsen nu vaak meer punten zijn waar er voorheen maar 1 was (zoals in ‘mijn’ Leerdam), waardoor je je pakje vaak dichter in de buurt kunt afhalen, en dat openingstijden vaak ruimer zijn (in de meeste supermarkten kun je tot 20 uur terecht).

          • Harmien Torenbeek schreef:

            Dank voor den uitleg, Frank. En straks ook de boeken winkels. Hier ( in Canada) zijn er al veel de pijp uit, voor de zelfde reden. Erg jammer. Gelukkig hebben we ( nog) bibliotheken.

            • Graag gedaan. Als kleine uitgever ben ik enkele jaren geleden ook met boeken gestopt en publiceer ik mijn ‘content’ alleen nog op het internet, omdat mensen niet per se minder lezen, maar wel anders (= in toenemende mate op pc-, laptop-, tablet- en smartphoneschermpjes). Daarom sluiten ook hier regelmatig boekwinkels en bibliotheken, vooral in kleinere steden en dorpen.

              Maar gelukkig komen daar ook twee creatieve mooie nieuwe ontwikkelingen voor terug: 1) de Minibieb (onbemand kastje aan een woonhuis e.d. waar je boeken mag meenemen en kunt terugzetten die je zelf over hebt, waardoor het systeem zichzelf in stand houdt) ( https://www.facebook.com/minibieb/ ), overgewaaid uit Amerika, waar er al meer dan 10.000 zijn. In Nederland zijn er sinds de introductie in 2013 al meer dan 1.000 geplaatst in het hele land.

              En 2) de Schoolbieb; een bibliotheek in een lagere school, waar ze vaak ook niet alleen maar uitlenen, maar de kinderen ook nadrukkelijk stimuleren tot lezen (van boeken). En ze leren de kinderen tegelijkertijd om beter en verstandiger om te gaan met internet, sociale media en games (‘mediawijsheid’). Een mooi voorbeeld hiervan heb ik onlangs beschreven op https://www.plaatsengids.nl/vasse#links (zie het kopje Onderwijs).


Mijn gedachten hierbij zijn:

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.