De ene boodschap staat een andere in de weg

In/op de Poffert wordt veel geklaagd over de snelheid van het passerende wegverkeer. De Pofferders hebben vast gelijk met hun klacht, waarbij het ze overigens zou sieren ook een oplossingsrichting aan te geven. Of ze er zèlf alles aan doen om die snelheid omlaag te brengen is ook de vraag. Het groen-wit-zwarte bord doet het niet vermoeden. Het geeft immers koersdata van paardenraces weer en haalt de aandacht weg van het bordje dat het harder rijden dan 30 verbiedt.


4 reacties on “De ene boodschap staat een andere in de weg”

  1. Harmiena Torenbeek schreef:

    Verkeersbord, harddravers advertentie en gedenkteken. Op een of andere manier kan je het toch allemaal verwant zien….

  2. Ik herinner mij dat ik er eind jaren negentig eens was en toen heb geconstateerd, en foto’s heb gemaakt van, dat er vanuit de 3 richtingen 3 blauwe plaatsnaamborden (komborden) stonden met resp. De Poffert gem. Groningen, De Poffert gem. Leek en De Poffert gem. Zuidhorn. Nu staan er alleen nog een paar witte bordjes en is het kennelijk geen bebouwde kom meer. Zit ook wel wat in, gezien de spaarzame bebouwing, hoewel daar geen objectieve normen voor zijn. Het is aan een gemeente om te bepalen wat zij ja of nee een bebouwde kom vindt met dus ja of nee blauwe borden.

    Met een bebouwde kom dus blauwe borden is het wettelijk standaard max. 50 km/u, tenzij 30 of 70 staat aangegeven en de weg daartoe geschikt/ingericht is. Buiten een bebouwde kom, wat hier kennelijk tegenwoordig het geval is, is het wettelijk standaard max. 80 km/u, tenzij er 60 staat aangegeven en de weg daartoe geschikt/ingericht is. Vreemd genoeg zie ik hier en daar toch witte bordjes buiten een bebouwde kom met een bord 30-km-zone. Zoals hier. Dat kan dus eigenlijk helemaal niet, en is m.i. daarom op te vatten als een verzoek aan de voorbijganger om het voetje van het gaspedaal af te halen. Maar m.i. niet handhaafbaar in de zin van boetes.

    Qua snelheid eruit halen is het op zo’n soort weg altijd lastig; hulpdiensten en landbouwers willen geen drempels gezien het ongemak voor hen, of inwoners willen het niet i.v.m. trillingen als de huizen niet geheid zijn, anderen willen geen bloembakken om en om vanwege risico dat iemand er tegenaan knalt als ie niet goed uitkijkt of sommigen er juist een sport van maken om er zo snel mogelijk doorheen te slalommen. Al met al zou ik zeggen zet de komborden van vroeger terug, dat heeft bij velen toch een snelheidsverlagende werking t.o.v. witte bordjes, en probeer vervolgens een snelheidsremmende inrichting voor dat stukje te bedenken waar alle gremiae zich in kunnen vinden. Er zijn tegenwoordig wel soorten drempels die alleen overlast geven voor betrokkene als je er harder dan de toegestane max.snelheid overheen rijdt.

  3. Harmiena Torenbeek schreef:

    Zo zie je maar weer, Je kan sommige mensen soms behagen maar je kan niet alle mensen altijd behagen.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.