Mijn pietenopinie

Mijn antwoord op het EenVandaag opiniepanel over zwarte piet:

Kleur zwart van de piet moet weg, omdat die op te vatten is als beledigend en discriminerend.

Hoewel de kleur oorspronkelijk van zwartmakers komt, dat wil zeggen blanken die zich bij overvallen en oproeren voor de onherkenbaarheid zwart maakten met roet uit een geblust haardvuur, is de zwarte piet rond 1860 metgezel geworden van sinterklaas om een splitsing te krijgen tussen diens rollen als goedheilig- en boeman. Toevallig was dat net in de tijd dat slavernij afgeschaft werd. Hoewel zwarte piet qua ontstaan dus geen racisme impliceert, is het onbegrip voor het fenomeen volkomen begrijpelijk. Een traditie willen doorzetten die mensen dermate tegen de borst stuit en verdriet doet is bijzonder onverstandig, temeer daar het kinderen, de beoogde gelovigen, zelf absoluut niet uitmaakt of de goedheiligman vergezeld gaat van een zwarte dan wel een roetveegpiet.


10 reacties on “Mijn pietenopinie”

  1. Muis schreef:

    Het is maar zeer de vraag of aan de ‘uitvinding’ van Zwarte Piet omstreeks 1850 door de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman geen racistische gedachten of minstens vooroordelen ten grondslag liggen. Heb op mijn weblog zowel over Schenkman als de geschiedenis van Sinterklaas en Zwarte Piet vier (lange) blogs gewijd. Via het laatste deel (https://muizenest.nl/2018/10/25/de-geschiedenis-van-sinterklaas-3/) kunnen geïnteresseerden terecht komen bij de andere delen. Verder ben ik het uiteraard helemaal eens met de mening: als grote delen van de samenleving het al decennialang als racistisch en discriminerend ervaren wordt het tijd Zwarte Piet definitief af te schaffen.

  2. Ton Andringa schreef:

    Om de oerpiet te vinden moeten we verder wroeten. In de Germaanse mythologie zien we Wodan (Odin) opdoemen.Hij heeft een lange witte baard, is gehuld in een rode mantel en galoppeert op Sleipnir (een schimmel) door het zwerk en over de daken. Zijn helpers zijn zwarte raven die hem informeren over het gedrag van de mensen. Bij armen laat Wodan gouden munten door de schoorsteen strooien.
    Soms laat Wodan zich begeleiden door Beserkers; dat zijn vurige strijders.Volgens de Edda vechten zij naakt, dat wil zeggen zonder gevechtsuitrusting en ze verven hun huid zwart.
    Een bundel twijgen, gebruikt bij inwijdingsrituelen, zal waarschijnlijk later geherdefinieerd zijn als straf-of martelwerktuig.
    Kortom: degenen die genoemde helpers definiëren als negers, zou men van racisme kunnen betichten. Wie de raven en Beserkers benoemen als Zwarte Pieten, komen daarvoor minder in aanmerking, dunkt me.

    • groninganus schreef:

      Tegenwoordig zijn we niet meer zo op Germaanse wortels als verklaringsmodel, Ton. Zie ook het recente boek van Martin Hillenga over Groninger tradities (Wadapatja). Er is ook geen enkel bewijs voor dat de sinterklaastraditie zoals die medio negentiende eeuw tot leven kwam en opgetuigd werd, daarop teruggaat.

  3. Harmiena Torenbeek schreef:

    Ik denk dat ik vroeger erg dom en naive moet zijn geweest te denken dat Zwarte Piet een Moortje was en de knecht / helper van De Sint. Mythe, geschiedenis, traditie….als het nu iemand tegen de borst stuit ( mag ik ‘borst’ zeggen?) moet het weg…

  4. Harm schreef:

    Er is een multiculturele veenbrand woedende in Nederland. De groep Inwoners van niet Nederlandse afkomst is de afgelopen jaren sterk gegroeid, Een deel van hen doet weinig aan integratie en neemt de waarden en levensstijl uit het land van herkomst, onverminderd mee naar Nederland. De banden met het land van herkomst lijken sterker, dan die met Nederland. Dit dragen ze vervolgens weer over op hun kinderen die wel in Nederland opgroeien. Men laat zich met name voeden door media uit het land van herkomst. Nieuwe huwelijkspartners worden alsnog uit het land van herkomst gehaald. En men heeft zelfs in de Nederlandse politiek inmiddels een stevige stem in het kapittel, middels de politieke partij Denk. Zo blijft de groep nieuwe Nederlanders ‘achter’ bij de rest van Nederland.
    Daarnaast heb je in Nederland een erg sterke en m.i. agressieve linkse beweging, die erg dweept met alle positieve kanten van de multiculturele samenleving. En owee, als iemand eens zijn kritiek of zorgen durft te uiten omtrent de ontwikkelingen in onze multicultisamenleving, dan wordt je door de linkse voorhoede pardoes geframed als racistisch of xenofobisch. Ze willen Nederland vooral neerzetten als een groot racistisch bolwerk en zijn zijn sterk geneigd om de zich miskend voellende allochtone Nederlander, in een slachtofferrol te drukken. Vooral op Twitter wordt in al haar volheid duidelijk hoe de links beweging van Nederland, met linkse BN-ers als Dolf Jansen en Peter R de Vries in de voorhoede, het multicultivuurtje telkens verder op proberen te stoken en over andersdenkenden heen proberen te walsen. Bij hen tref je 0-begrip voor mensen die moeite hebben met de toenemende segregatie in Nederland.
    En binnen deze verstikkende multicultisfeer zie je partijen ontstaan als de PVV en FvD. Voor menigeen een opluchting dat er eindelijk iemand is die een tegengeluid durft laten horen. Maar genoemde partijen ontbreekt het echter aan subtiliteit en er mist ook bij hen regelmatig de nuance, zodat ze helaas weinig bijdragen te goede.
    Het vast willen houden aan een echte zwarte Piet zie ik als een laatste poging om te willen behouden wat nog wel herkenbaar en echt Nederlands voelt, in een samenleving die steeds verder van je af lijkt te glijden. Het opperen dat zwarte piet racistisch zou zijn, voelt voor velen, haast op een coup op het zo vertrouwde Nederland.

  5. Als genuanceerd gulden-middenwegmens, mij trachtend in te leven in alle betrokken stakeholders, lijkt me, los van hoe de traditie ook ontstaan moge zijn, de meest plausibele oplossing die van de roetveegpiet, omdat dat simpel te verklaren is doordat Piet door de schoorsteen komt, en ervoor zorgt dat niet-blanke kinderen op school niet meer voor ‘Zwarte Piet’ worden uitgemaakt. In deze modus zou toch ieder weldenkend mens zich moeten kunnen vinden. Jammer dat sommigen in uitersten schieten van afschaffen (vanwege door sommigen als rascistisch/discriminerend ervaren elementen) of handhaven in de tradtitionele vorm (“want z moeten van ons feestje afblijven). Met allerlei gepolariseer en kampen die zich in hun schuttersputjes verschansen. Dat is toch niet nodig. Een beetje empathie van en begrip voor beide kanten leidt dan toch bijna als vanzelf tot het compromis van de roetveegpiet, waar beide kampen niets tegen zouden moeten kunnen hebben.

  6. Remco Van Straten schreef:

    Wij hebben er ook een blogje aan gewijdt (en daarbij ook aan de jouwe gelinkt)
    https://turniplanterns.wordpress.com/2019/11/30/hark-who-knocks-there-children/

    Ja, er zit (met tegenzin) een snufje Wodan in, aangezien het voor mij toch een beetje tegen de (Germaanse) Wilde Jacht aanschurkt.

    Wat de Pieten betreft: toen ik een jongeling was, was Piet niet al te snugger, had kroeshaar en praatte op z’n Surinaams. Krullepruik, karikaturale dikke lipppen, grote oorringen… Niets “dat komt door het roet van de schoorsteen” dus. Het maakt eigenlijk op dit moment niet meer uit of Piet nu de duivel is, of Wodan’s raven, of schoorsteenvegerskindertjes gered door de goede sint – het karakter is nu met ‘de karikaturale neger’ versmolten. Net als de swastika (een Oosters zonnewiel!) nu niet meer kan, zo kan ook Zwarte Piet (een schoorsteenveger! raaf! duvel!) ook niet meer.

    En ook nog eens – als ver en extreem rechts zich achter je zaak schort, dan moet je je toch afvragen of je aan de goede kant staat.

    Bedankt voor je eigen, duidelijke, stellingname… Wordt op prijs gesteld! (Overigens, had ik een comment achtergelaten dat de gekleurde print in je Pietenpost niet Piet maar Punchinello is)?

    En nog een tweede Sint-blogje als uitsmijter: https://turniplanterns.wordpress.com/2019/12/05/of-spice-and-bread-men/


Mijn gedachten hierbij zijn:

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.