Hemelvaartrondje Zijldijk

Bordje op voormalige smederij in Thesinge. Niet nodig gehad, gelukkig:

Blauwgras op slootwal bij Sint Annen:

Loppersum:

Doel van de fietstocht: het fotograferen van huizen en boerderijen, ontworpen door de Lopster architect Tamme ten Hoorn. In de volgende editie van Stad & Lande komt een artikel over diens leven en werk. Dit fantastische pand staat aan de Stationslaan in Loppersum, zo’n beetje tegenover het station:

De eigenaar kwam tevoorschijn en vertelde het een en ander over de moeite die het heeft gekost om het, ondanks de gasbevingen, in deze staat te krijgen. Vanwege Hemelvaart waren veel mensen thuis en in de tuin bezig, dus ik heb er nogal wat gesproken. De meesten waren vol liefde voor hun onderkomens en vonden het goed dat ik er een fotorondje omheen maakte. Een enkeling nodigde me zelfs binnen uit. Helaas was er ook een enkele uitzondering die het – eveneens door de gasbevingsschade – ’t liefst zo snel mogelijk wilden slopen. Daar mocht ik dus geen rondje om het huis maken, want foto’s in ons cultuurhistorische tijdschrift zouden de afbraak alleen maar verder kunnen ontmoedigen. Tja.

Bij Zeerijp:

Entree Zeerijp:

Bollenveld even voorbij Zeerijp:

Gezicht op ’t Zandt:

Gedenksteen herinnerend aan de reparatie van de kerktoren in ’t Zandt (1714):

Voormalige gereformeerde kerk, Zijldijk:

Ietwat verscholen staat de doopsgezinde kerk van Zijldijk, uit 1772:

Dorpsgezicht bij de Zijldijkster Kalverstraat:

Dorpsgezicht Oldenzijl:

Kleine kudde paarden langs de weg daar:

Bij Eppenhuizen:

Op de kop van de weg in Garsthuizen:

Het wonderbaarlijk fraaie baarhuisje op de begraafplaats van Garsthuizen:

Dorpsgezicht Westeremden:

Paadje naar het kerkhof, Westeremden:

Ontluikend esdoornblad:

Boerderij in het veld ten zuiden van Stedum (waar al volop gemaaid werd):

Peertil:

Patchwork oude molen Garmerwolde:

Op het Emmaplein in Stad:


9 reacties on “Hemelvaartrondje Zijldijk”

  1. aargh schreef:

    Prachtig rondje Harry, zeker in de lente, en je had er het perfecte fotoweer bij. Ik krijg echt zin om ook weer een rondje die kant uit te doen.

  2. Attie schreef:

    Prachtig rondje.

  3. Harmien Torenbeek schreef:

    Weer een moie serie.. Helemaal het huis a.d. Stationslaan wat zeker een andere bouwstijl is dan de rest aan die straat van riante huizen, ( Streetview afbeelding van ca 2016.) Kan me niet voorstellen waarom er een soort stoep zit aan de voorzijde, zonder een deur. Maar misschien is het iets om bloembakken op te zetten. Loppersum lijkt me een hele mooie plaats.

  4. groninganus schreef:

    Iedereen bedankt voor de complimenten!

  5. petra1945 schreef:

    Harry, wat mooi. Je kwam (o.a.) door “mijn” deel van de provincie, ik heb ervan genoten.

  6. Harry Vogel schreef:

    Ik lees dat je in Eppenhuizen en Garsthuizen bent geweest. Leuk! Ik ben in Zandeweer geboren; als je één dorpje verder was gegaan… Maar da’s gezeur van mij. Je hebt fraaie foto’s van ‘mijn’ stuk van van onze provincie gemaakt. Dank!

  7. Riekje Banus schreef:

    Hoi Harry, mooi dat ik je herontdekt heb!


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.