Ontwikkelingen in de voetbalplaatjesportretfotografie

Van de Appie kreeg ik van de week een stel voetbalplaatjes. En aangezien ik in 1969, in de gloriejaren van Ajax, al voetbalplaatjes verzamelde, werd dit geschenk door mij in dank aanvaard.

Ik moet zeggen dat er terdege vooruitgang is geboekt in de voetbalplaatjesportretfotografie. En dan doel ik niet zozeer op de toegevoegde functie van glazenonderzetter of bierviltje, aangezien ik al zeventien jaar nauwelijks nog bier drink. Deze functionaliteit is aan mij dus niet zo besteed, of je moet ze ook voor thee mogen gebruiken. En ook gaan de zouteloze kroegspelletjes die je er volgens de Appie mee kunt spelen, ten ene male aan mij voorbij.

Nee, mij interesseert de typecasting die nu kennelijk gepaard gaat met de portretten. Ronald Koeman poseert alsof hij de generaal zelve is,, het slagveld bij Quatre Bras van verre overziend, terwijl de oorspronkelijke generaal, Rinus Michels dus, nog poseerde alsof hij nog de dokwerker zelf was.

En Memphis Depay, nog zonder witte Wimbledon-haarband, doet of hij dankzij dit garnituur helendal geeneen meer hoort. Terwijl toch iedereen doorheeft hoe gevoelig hij is voor de minimaalste tifosikritiek.

Toch mooi dat de voetbalplaatjesportrettisten wat meer karakter aan hun genre hebben toegevoegd. Wij moesten het in 1969 nog doen met ingeplakte uitgestreken melkmuilemsmoelen boven standaard-clubshirtjes, waar voor de vorm dan misschien nog iets van een kreuk of vouw in was aangebracht.


9 reacties on “Ontwikkelingen in de voetbalplaatjesportretfotografie”

  1. Willem schreef:

    Voetbalplaatjes of plaatjes van andere sporthelden zijn aan mij niet besteed, dus ook an deze rage zal ik niet meedoen. Ben vernoemd naar mijn opa en heb waarschijnlijk met zijn naam ook zijn afkeer van voetbal meegekregen en weet er ook niks van af. Typerend ervoor was mijn militaire diensttijd; ik was kok en een van de burgerkoks was een aanhanger van voetbalclub “KWED” uit Deventer. Op maandagmorgen vertelde hij er vaak begeesterd over en ik geloofde hem op zijn woord en vergat het ook meteen.

    Ik kwam er pas achter dat zijn ‘Kwed’ in werkelijkheid Go Ahead heette toen ik in 1966, na mijn diensttijd, in Arnhem ging werken en twee kamergenoten had waarvan de een aanhanger was van ‘Vites’ en de ander van NEC. Toen ik de opmerking maakte dat Kwed toch ook een regionale club was werd me ondubbelzinnig duidelijk gemaakt dat ze in Arnhem toch echt Go Ahead zeiden en niet zo plat praatten als in Deventer. En dat werd me in plat Arnhems gezegd. In de variant die ik later leerde kennen als ‘Lombok/Heyenoords’

  2. Harmiena Torenbeek schreef:

    Ik ben er niet bekend mee dus ‘tifosi’ moest ik even opzoeken. Het blijkt dat het te maken heeft met een zonnebrilmerk ( dus Tifosi) welks het favoriet schijnt te zijn van Memphis Depay. Het zou volgens mij leuk zijn geweest om hem in volle Tifosi glorie en trots op zijn voetbal kaartje te zien staan. Met andere woorden, “jullie kennen me wat”. Misschien alsnog? Hup Holland !

    • Muis schreef:

      als voetbalfan associeer ik ‘tifosi’ met Italiaanse voetballiefhebbers. Dus ‘tifosikritiek’ met kritiek van deze Italianen. Wat in verband met Depay vreemd is, want hij speelt in Spanje en heeft nooit te maken met ‘tifosikritiek’. Waarschijnlijk is de schrijver geen echte voetbalfan, hij spreekt immers ook over Memphis de Pay.

      • groninganus schreef:

        Het spelfoutje met de achternaam is rechtgezet. Met dank voor het signaleren. De term tifosi wordt in Nederlandse kranten ook wel eens (overdrachtelijk) gebruikt voor Nederlandse fans, ook al zijn die dus niet Italiaans.

        • Muis schreef:

          ik heb de term ‘tifosi’ nooit ergens gezien als aanduiding voor Nederlandse voetbalfans. Maar het zal ongetwijfeld door een of andere journalist wel eens zijn gebruikt. En ten onrechte …

  3. Peter Grey schreef:

    Ik had vroeger een plaatje van Theo Pahlplatz van FC Twente. Eén voetbalplaatje is misschien wat weinig maar het was wél Theo Pahlplatz.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.