Behept met de hekkentic van Dirk Staf

Geplaatst op 13 november  Dirk Staf a

Vroeger hadden we in het dorp Havelte een pottenbakker, Dirk Staf, die alle bijzondere boerenhekken in de omgeving op dia zette. Hij hield daar avondjes mee. ’s Zomers vertoonde hij zijn lichtbeelden voor toeristen en dorpsgenoren. Als jongen heb ik wel eens een keer zo’n plaatje-praatje-voorstelling van hem meegemaakt. Dat moet ongeveer in 1970 geweest zijn.

Dirk Staf is niet lang daarna overleden. Althans, het staat me vrij vast bij dat ik zijn overlijdensbericht indertijd gelezen heb in de Meppeler Courant. Ik ben reuze benieuwd wat er intussen met zijn dia-verzameling gebeurd is. Als de diaserie van de Havelter pottenbakker nog zou bestaan, zou ik hem graag op internet willen zien. Daarom heb ik al een naamgenoot van hem in België aangeschreven, maar die bleek geen familie. Ik kan me me ook niet herinneren dat de man zoons had.

Met de analoge camera vond ik het altijd wat zonde om me aan dezelfde hobby over te geven, maar sinds ik een digitale heb doe ik het wel. En heb ik net als Brimstone een hekkentic ontwikkeld. Alleen is het zoals verschillende mensen bij Afanja constateerden: de meest fotogenieke, in elkaar geflanste hekken zijn al grotendeels verdwenen. Net als de kleine, armoedige keuterboertjes die de eindjes met dergelijke improvisaties aan elkaar moesten zien te knopen. In Dirk Staf zijn tijd waren zulke hekken er nog volop en meer regel dan uitzondering.

Hieronder mijn verzameling.

-Boerakker:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

– Eelde (Luchtenburg):

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

– Eelde (Oosterbroek):

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

– Eenrum:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

– Frieschenveen:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

– Glimmen:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

– Groningen (Stadspark):

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

– Groningen (nabij Noorderhogebrug, langs de weg naar Adorp):

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

– Groningen (Kleine Brandenburgerstraat):

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

– Haren (Oosterweg):

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

– Leegkerk:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

– Leek (Nienoord):

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

– Paterswolde (Groningerweg):

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

– Roderwolde:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA


22 reacties on “Behept met de hekkentic van Dirk Staf”

  1. Jan K. schreef:

    Prachtig, er zit geen standaardhekje tussen, dat maakt je collectie zo mooi.
    Ik ken de dia’s van Dirk Staf niet, sterker nog: ik heb nog nooit van de beste man gehoord, maar het zou inderdaad mooi zijn om die verzameling online te krijgen.

  2. Brimstone schreef:

    Je hebt echt hele fraaie hekken gescoord. In mijn omgeving (Uffelte) zie je gelukkig ook nog orginele en soms in elkaar geflanste hekken.

    Een genootschap voor hekkenticlijders zou zo gek niet zijn 🙂

  3. Anoniem schreef:

    Schitterend.
    In die gekte doe ik graag mee. Ik heb ook nog enkele fraaie exemplaren in het archief.
    En schrijf me dus graag in bij het genootschap.

  4. Gelkinghe schreef:

    Ik neem aan dat laatste inzender zich nog even met een linkje bekend maakt zodra hij/zij zijn/haar hekkentic op zijn/haar weblog of website geëtaleerd heeft? 😉

  5. Brimstone schreef:

    Ja, want om toe te kunnen treden tot het genootschap moet je wel bewijzen van je verdwazing overleggen.

  6. aargh schreef:

    Ergens moet ik nog oude diadozen hebben met daarin Limburgse hekken, roestig smeedwerk vaak, die als toegang dienden tot de fraaie hoogstamboomgaarden die er toen nog waren. De smid woonde in onze straat, je hoorde de hele dag kleng kleng kleng, het hoorde bij de vaste geluiden van het dorp.

  7. catthy schreef:

    Op mijn werkcomputer wordt mijn naam niet automatisch ingevoerd als ik een reactie plaats, vandaar de naamloze reactie van dinsdag 13 november 2007 om 8:32
    Maar hier de ondersteuning voor mijn aanmelding

    http://catthysplace.web-log.nl/mijn_weblog/2007/11/aanmelding_geno.html

  8. Wieneke schreef:

    Zo prachtig, die hekken! Waarom vraag je je vraag niet op de Havelter dorpswebsite?
    http://www.havelte.nl/index.php

  9. Gelkinghe schreef:

    @Wieneke,
    Die ken ik niet eens!

  10. thea schreef:

    Mooie hekken, in alle soorten en maten.
    Die van Haren vind ik wel een beetje deftig.

  11. reyer schreef:

    Zoals Kees van Kooten en Wim de Bie al eens opmerkten: Nederland….hoe hekker hoe gekker .

    ik heb op de academie in den haag eens 50 hekken gefotografeerd op een volkstuintjescomplex. op grootbeeldcamera, met negatieven enzo, u weet wel. ik weet tot op de dag van vandaag nog steeds niet waarom.

  12. Dondersteen schreef:

    Afgezien van het feit dat hekken prachtig zijn (ik deel je tik) zijn het werkelijk geweldige foto’s!

  13. Niklas schreef:

    Misschien kan de Historische Vereniging Havelte je verder helpen?
    http://www.historiehavelte.nl/
    Als ik het niet vergeet zal ik je een foto sturen (eerst maken) van het hek dat ik alhier heb geproduceerd als vervanger van het volkomen vermolmde exemplaar dat ik aantrof toen ik hier kwam wonen.
    Het hek voor een weiland, dat ik ooit getimmerd heb op de boerderij waar we zo’n 30 jaar geleden een aantal jaren vakantie vierden, zal er wel niet meer zijn…

  14. Gelkinghe schreef:

    @Aargh, Ik zie een mooi logje voor me. Welkom bij het Hekkenticlijdersgenootschap.

    @Wieneke nogmaals,
    Ik heb ze benaderd, het bleek een ding van het DvhN in Meppel te zijn en ze hebben daar mijn mail doorgestuurd naar de Havelter Historische Vereniging, waar ik overigens lid van ben en ook wel eens een stukje voor schrijf.

    @Thea, Waar lees jij die deftigheid aan af?

    @Reyer, Die 50 hekken zouden mooi op een aparte afdeling van je website kunnen.

    @Dondersteen en de anderen, Bedankt voor de complimenten.

    @Niklas,
    Die club, daar ben ik lid van en die heeft inmiddels mail. Dat ik hun in eerste instantie niet benaderde komt doordat de familie van Dirk Staf allang niet meer in Havelte woont. Dan ga je eerst eens op internet zoeken. Tenminste ik doe dat.

  15. karel schreef:

    Leegkerk……. dat is lang geleden, daar had een klasgenoot een oma wonen. Daar leerde ik trekker rijden.

  16. Coen schreef:

    Zit hier geen boek in?

  17. Gelkinghe schreef:

    @Coen,
    Ja, nou je het zegt.

  18. jorn schreef:

    Voor hekkentickers: Hekken in nederland ISBN 90-400-9495-0

  19. roelof schreef:

    Bedankt voor nadere informatie , ben bezig een digitale informatie map te maken over het leven en werk van Dirk Staf.
    Gaarne contact met mij.

    roelof

  20. roelof schreef:

    Waarom neem je geen contact met me meer op ?
    Heb ik wat fout gedaan ?

    roelof

  21. Gelkinghe schreef:

    @Roelof,
    Ik wist niet dat dat moest?

    Aan het eind van je mailtje met de link naar het digitale album schreef je: “Bedankt dat u mij op weg heeft geholpen.” Dat klonk nogal afsluitend.

  22. Henk schreef:

    Erg leuk om te zien dat iemand zoveel liefde voor hekken met karakter heeft. Ik kan me daar heklemaal in vinden.

    vr. groet Henk
    http://www.dehekkerij.nl


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.