Buswachtkamer Bedumerweg (1956)

Geplaatst op 13 januari 2009

Deze kwam vanavond voorbij. In eerste instantie denk je: niet echt bijzonder, maar als je dan wat beter gaat kijken vallen je steeds meer dingen op, die voor die tijd typerend waren.

Zo heeft de Bedumerweg anno 1956 nog kinderkopjes. De passerende auto’s komen enigszins ratelend voorbij.

Er staan acht bussen bij de buswachtkamer, van maar liefst zeven verschillende merken. Zo te zien zijn ze ook van meerdere maatschappijen.

Het is mooi weer, want bij de wachtkamer staat iedereen buiten te wachten. De jongens die tegen de voorste bus leunen dragen korte broeken en eten ijsjes. De Tiktak-klok op de wachtkamer geeft twintig over vier ’s middags aan, maar niets wijst erop dat de jongens van school komen. Dan zouden er ook meer scholieren staan. Scholieren met tassen. Misschien is het zondag. Of vakantie. De kleren van de volwassenen lijken aan de nette kant, of is dat hinein interpretieren?

Op de voorste bus zit een rek voor het vastsjorren van koffers en andere bagage. Ik denk dat achterop ook nog een fietsenrek zit. Dat herinner ik me nog van mijn heel vroege jeugd, dat er fietsen achterop de bussen konden.

De deur van die voorste bus zit nogal een eind naar achteren, bevindt zich zelfs achter het voorwiel. Ik denk dat er tussen die deur en de bestuurdersplaats nog het hokje zit van de conductrice. Haar functie is begin jaren zestig afgeschaft. Conductrices van de DABO droegen luchtmachtachtige baretjes, herinner ik me nu opeens, maar misschien spelen later voorbijgekomen beelden me hierbij parten.

De foto is van Harm Renkema.


10 reacties on “Buswachtkamer Bedumerweg (1956)”

  1. Veerle schreef:

    goh wat gaan zo’n foto leven als je er iets langer naar kijkt!

  2. Hendrik schreef:

    Heerlijke die oude plaatjes. Ik kan er echt helemaal in verdrinken.

  3. Jasper schreef:

    jaaaa…. Vroeger! Toen de boten nog van hout waren en de mannen nog van staal!

    Het is er zo schoon! Zou de fotograaf voor het knippen een paar mensen alle troep van de straat hebben laten halen? Of was men toen nog gewoon netjes opgevoed? Ook nergens “Pinox” of andere grafitti op de muur..

  4. Tim schreef:

    Zijn er nog foto’s van het buswachtkamer bij het station?

  5. Gelkinghe schreef:

    @Tim,
    Ik heb ze wel gezien. Maar ook die wachtkamer dan als onderdeel van een wijdere omgeving, het stationsplein eo.

  6. Dirk Bolt schreef:

    hoe kom ik aan de originele digitale foto ?
    Borstkast kun je dat regelen.
    Ik heb daar vroeger vaak gestaan maar ook vaak binnengezeten bij de heer Kloosterhuis de eigenaar van het wachtlokaal.
    Gebouwd in 1953 in opdracht van de gemeente die af wilde van de bussen van de Marne dienst in de Ebbingestraat in 1954 werd de Marnedienst overgenomen door de Gado en werd het eindpunt het Hoofdstation voor de busssen van de Marne dienst.
    Nu is het een restaurant/cafetaria en is het ook een beetje verbouwd.

    Dirk Bolt Warffum

  7. Dirk Bolt schreef:

    mijn e-mail adres is verzameldirk at CS.com

  8. ien schreef:

    de bus had een cabine voor, de conductrice liep wel door de bus,ze zat niet bij de chauffeur. ik weet dat omdat mijn vader chauffeur was bij de dabo,, mocht vaak meerijden, en zat dan op een pak kranten of andere pakjes die mee moesten

  9. J.K.Bolt schreef:

    Deze mooie foto is volgens mij niet genomen in 1956, maar een paar jaar eerder. Eind 1954 is de Marnedienst overgenomen door de GADO en werden alle bussen groen. Hoewel dit een zwat-wit foto is, is duidelijk waar te nemen, dat de bussen hierop of lichtblauw of donkerblauw zijn. Het is dus ook niet zo, dat op de Bedumerweg bussen van meerdere maatschappijen hun beginpunt hadden. De Marnedienst was hier heer en meester.

  10. Gelkinghe schreef:

    @JK Bolt,
    Ik denk dat u ’t het beste weet –

    Klik om toegang te krijgen tot BB1%20Scaniabussen.pdf

    Nog bedankt voor de correctie en de aanvulling!


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.