Poes poes. zoek de verschillen

Ik was van de week even bij Monument & Materiaal en daar viel mijn oog op een aantal tegels met dierfiguren. Ze waren qua plek afkomstig uit Oude Kijk in ’t Jatstraat 8 en qua tijd uit het midden van de de zeventiende eeuw.

Dergelijke figuurtjes werden vaak met een soort van stencil-techniek opgebracht. Via een doorgeprikte tekening deponeerde men korreltjes houtskool op de nog niet geglazuurde tegel. De figuurschilder hoefde dan alleen nog maar de puntjes houtskool te volgen met zijn penseel. Zo komt het dat die figuurtjes vaak sterk op elkaar lijken.

Bij bovenstaande poezen is een dergelijke methode misschien ook wel gevolgd. Toch vind ik ze niet erg op elkaar lijken. De bovenste acht ik wat depressiever, de onderste wat ondernemender. Laat me ze namen geven: Hans en Jopie bijvoorbeeld.

Een verhaal over deze tegels komt in het jaarboek Hervonden Stad 2012 te staan.  Vlak voor Sinterklaas gaat dat verschijnen.


11 reacties on “Poes poes. zoek de verschillen”

  1. angelika schreef:

    Hans en Jopie?? Mij lijken het toch meer poezen dan katers…?

  2. vertel eens meer over deze publicatie

    groet Hans, niet de poes Hans

    • groninganus schreef:

      Hans, over deze specifieke editie weet ik niet meer, maar als je in het algemeen meer over dat jaarboek wil weten, klik dan de link onder de naam ervan aan. Van de jaargangenm van voor 2008 kan je er bijna alle stukken lezen.

  3. aargh schreef:

    Jopie lijkt wel aardig maar die zorgelijke frons van Hans klopt niet hoor. Hans is een ongecompliceerde kater.

  4. Jetske schreef:

    Je had beter kunnen vragen: “Zoek de overeenkomsten”.
    Fijn weekend.

  5. Dondersteen schreef:

    Ik las een artikel over Monument & Materiaal in de laatste Noorderland. Dat is nog eens leuk werk, dat (re)organiseren van die oude materialen!

  6. Nick Smit schreef:

    Nick

    ik ben in het bezit van een tegeltje, dat ook uit de Oude Kijk in ’t Jatstraat kan komen. Mijn vader woonde in ieder geval in 1935 op nr. 59.
    Ook van het pand heb ik een foto.

  7. Nick schreef:

    Was iets te snel met het voorgaande bericht.
    Ooit heeft in het NvhN een artikel gestaan over een ontdekte oude tegelwand uit de 17e eeuw in het pand nr. 59. De eigenaar, Ben Doornbos, schijnt de wand te hebben gesloopt ivm de kosten. Iemand iets bekend of er nog gave tegeltjes uitgekomen zijn? De tegels zaten in de vm woonkeuken.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.