Op weg naar de bevrijding van Groningen

De Canadese achterhoede op zaterdag 14 april 1945, als de bevrijding van Groningen haar tweede dag is ingegaan.  Te zien is de Paterswoldseweg naar het noorden. Links op de achtergrond de tabaksfabriek van Niemeijer, het brandende pand rechtsachter was de kruidenierswinkel van coöperatie De Toekomst op de hoek van de Stephensonstraat.

Ik vond de foto, gemaakt door de Canadese legerfotograaf Daniel Guravich, op Faces of War, een beeldbank over de Canadese troepen in de Tweede Wereldoorlog. Het trefwoord Groningen leverde bij deze database 22 hits op, waaronder een soldaat die boeren hielp bij de graanoogst, een Josephine de Vries die met een Canadese militair trouwde, een peloton infanteristen dat voor het eerst sinds 24 uur een maaltijd krijgt en de aankomst van een half miljoen gratis sigaretten.

Faces of War bevat tevens beelden van een vuurgevecht bij het Oranjekanaal in Drenthe, een presenteert geweer! bij Hotel De Twee Provinciën te Paterswolde en de grote overwinningsparade te Eelde (23 mei 1945, vier stuks).


4 reacties on “Op weg naar de bevrijding van Groningen”

  1. Dwarsbongel schreef:

    Interessante site! Dat stuk Paterswoldseweg zit bijna precies zo in mijn geheugen, ben er al een tijd niet langsgekomen.
    Jammer dat de lokatie aan het Oranjekanaal niet nauwkeuriger is omschreven; die brug op de achtergrond zou een aanwijzing kunnen zijn, als die nog niet vervangen is door een andere.
    En geef mij in dit geval maar een appel MET accent, ter voorkoming van de mafste misverstanden, rare spellingszotskoppen!

  2. boomkruiper schreef:

    Trees die trouwde met haar Canadees deed dat in het Pepergasthuiskerkje 🙂

  3. Frank Venema schreef:

    Ik (geboren in juni 1943) woonde met mijn moeder en oudere zus en broer op de tweede verdieping links ergens op nr 77. Tijdelijk, want mijn pa was door Lehnhoff (van het Scholtenshuis) uit de apotheek gehaald en op transport naar Wilhelmshaven gezet ivm illegale activiteiten. Het huis werd leeggehaald en mijn moeder moest met drie kinderen maar ergens onderdak zien te vinden.
    Mijn moeder en broer en zus lagen bij al het geschiet plat op hun buik. Een kogel is door de ruit gegaan. Ik schijn vanuit mijn ledikantje bij elk schot opgewonden geluiden te hebben geslaakt, zo van meer!, meer! Mijn zus vertelde vandaag dat de brand rechts is veroorzaakt doordat een markies van dit winkelpand in de brand is geschoten.
    Onder een rieten matje op het grasveld links hebben dooie moffen gelegen. En kort nadien is daar een tijd een Canadese tank geparkeerd geweest.
    Dat was het zo’n beetje.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.