Sterren in het Bos – de bands

Geplaatst op 24 augustus 2007

Nothing going on in the City, het boek van Koen van Krimpen over veertig jaar popmuziek in Groningen (2003), komt in aanmerking voor de slechtst gekozen titel van de eeuw. Maar op pagina 50 staat wel een lijst van alle artiesten die bij Sterren in het Bos optraden. Misschien ben ik in een enkel geval in de war met een ander podium, zoals VERA of Cultuurcentrum d’Oosterpoort, maar de volgende bands of artiesten met filmpjes op YouTube heb ik hoogstwaarschijnlijk in het Sterrebos gezien:

1976

Alberto y los Trios Paranoias
Gruppo Sportivo
McGarrigle Sisters
Rein de Graaf
Herman Brood

1977

Max Roach Kwartet
Wally Tax
Harry Muskee
Hans Dulfer
Herman Brood & the Wild Romance
Irolt

1978

Herman Brood
Vibrators
Lindisfarne
Phoney & The Hardcore
Memphis Slim

1979

The Cure
Loudon Wainwright III
Luther Allison
Fischer Z
Stiff Little Fingers
Sugar Minott
Black Slate
Nina Hagen

1980

Mark Foggo & The Secret Meeting
Bram Vermeulen
Teardrop Explodes
Von Freeman
Steel Pulse
Bad Manners
Gang of Four
Dexy’s Midnight Runners
Echo & The Bunnymen
Herman Brood

1981

Altered Images
Aswad
Mathilde Santing
Au Pairs
The Sound

1982

Allez Allez
Comsat Angels

Geplaatst op 24 augustus 2007  b


38 reacties on “Sterren in het Bos – de bands”

  1. Peter schreef:

    zozo, The Cure, The Sound, Gang Of Four, Loudon Wainwright, Teardrop Explodes, Echo & The Bunnymen, Dexy’s Midnight Runners: dat zijn niet de minste namen!
    Kan Sterren In Het Bos niet een doorstart krijgen?

  2. Gelkinghe schreef:

    @Peter,
    Voor de meeste van die bands moest de roem toen nog komen. Uitzondering is misschien The Cure.

  3. Niklas schreef:

    Jammer genoeg heb ik in mijn tijd in Groningen (1960 – 1966) niet zulke leuke optredens ontdekt.
    Wel heb ik zelf éénmaal op het podium gestaan in Het Tehuis, als lid van een naief cabaretgroepje, dat alleen kleine zaaltjes achter de kerk gewend was…
    En véél later heb ik een keer als dichter in de loofgangen van de Prinsentuin gestaan.

  4. Jaartal schreef:

    Ja, herken de namen van toen…

    Dit moet wel ongeveer het ultieme bewijs zijn, Gelkinghe…. ‘Vroeger was alles beter!!!’

    I rest my case, grijnzend weliswaar… vroeger …. !

  5. Gelkinghe schreef:

    @Jaartal,
    Als je de popmuziek van tegenwoordig niet meer in de gaten houdt, lijkt die van vroeger inderdaad beter. Lijkt.

    Het is trouwens zo dat de ‘memory-hub’, het verschijnsel dat het geheugen het beste werkt voor zaken die je meemaakt in de jong-volwassenheid, bij uitstek geldig is voor muziek. Vandaar dat alle baby-boomers nog steeds naar sixties luisteren, en dat daar hele radio-stations op gericht zijn.

  6. baulig82 schreef:

    Mijn grote liefde voor de Au Pairs is in het Sterrebos ontstaan, geweldig concert was dat. En volgens mij heeft mijn broer nog foto’s van Stiff Little Fingers en Fisher Z. Tja…. het waren leuke tijden in Groningen.

    Maar nu is net zo leuk als 79-82 !!! :))
    Gewoon naar de podia blijven gaan, nieuwe dingen ontdekken en vooral niet naar de radio luisteren 😉

    • Fred Jacquet schreef:

      @Baulig82

      Ben wel erg benieuwd naar die foto’s van Stiff Little Finger. Goeie band uit Belfast. kan me nog herinneren dat er hele hordes punkers uit GB en NL aanwezig waren.

  7. Gelkinghe schreef:

    @Baulig82,
    Au Pairs waren voor mij een herontdekking bij het maken van dit logje. Ik ga binnenkort eens bij de platenboer kijken of hun spul nog courant is.

  8. Jan K. schreef:

    Altijd leuk om op deze manier weer wat ‘oude helden’ te zien en te horen. Zelfs Irolt staat er bij! Alleen jammer, dat daar geen beelden van de groep bij zitten. Voor het overige niets dan lof.

  9. Gelkinghe schreef:

    @Jan,
    Maar dat ding van Irolt is weer een Portugese karaoke instructie. Die heeft ook niet elke band op internet staan.

    Had indertijd trouwens een plaat van ze. Waar die gebleven is?

  10. Paul Lamens schreef:

    @Gelkinge: “Voor de meeste van die bands moest de roem toen nog komen. Uitzondering is misschien The Cure”, schreef je vrijdag in de comments. Toch was ook die groep op dat moment nog niet bekend. Robert Smith van The Cure roemt zelf die zondag in Groningen als de dag waarop The Cure besloot dat ze een echt goede band waren. Ondanks de stortbui die op dat moment boven Groningen losbarstte speelde The Cure die middag de sterren van de hemel. ’s Avonds in Simplon speelden ze vervolgens de balken van het plafond. Voor hen die er bij waren een legendarische avond. Ikzelf kwam pas twee weken later in Groningen wonen.

  11. Gelkinghe schreef:

    @Paul,
    Ik las in die tijd heel trouw muziekbladen als Oor en het staat me bij dat daar al enkele lovende stukken over The Cure in hadden gestaan nog voor hun optreden in het Sterrebos. De erkenning was er dus, dacht ik, al wel, al hoeft die zich natuurlijk nog niet in bekendheid bij het grote publiek of platenverkoop te hebben vertaald.
    En nu je over die stortbui begint – die herinner ik me nu ook weer. 🙂

  12. Elisabeth schreef:

    Ik heb toen een plakje spacecake gegeten, herinner ik me:, supersfeer! Archie Shepp was er en een hele jonge Wynton Marsalis, echt waar.

  13. bebob schreef:

    Ik kan me het optreden van de Urban Dance Squad nog goed herinneren, wàt een energie spatte daar af! 1986?
    Ik meen me ook te herinneren dat het een jaar zo nat was, dat de bodem te drassig was voor een concert, en dat het verplaatst is naar de ijshal. Klopt dat?

    Nog een herinnering: “Sneeuwpop”. Wat was dat ook maar weer?

  14. Gelkinghe schreef:

    @Bob,
    Volgens mij was Urban Dance Squad in het Stadspark een paar jaar later, 1990 of zo.

    Sneeuwpop – ik herken de naam, maar ben er niet geweest.

    • Fred Jacquet schreef:

      UDS is van 1986, toen was het Sterrenbos al ingeruild voor het Stadspark.

      Volgens mij hebben we daar ook nog een concert van the Cure gehad, in een grote circustent. Was ook zeer gaaf!!!

  15. bebob schreef:

    Nog even gezocht op “Sneeuwpop”, niets over te vinden, behalve dat Pé en Rinus er in 1983 hebben opgetreden. Was vóór mijn tijd.
    http://www.hoornseplas.net/biografie.html#sneeuwpop

  16. ron van der Burch schreef:

    Is het mogelijk die hele lijst ter beschikking te stellen? ik herrinner me dat ik daar als jongen van 14, 15 stond naar een optreden van eddy cleanhead vinson te kijken, enorme negerinnen die daar stonden te swingen 🙂 daarna naar huis en mn fiets gejat….

  17. Gelkinghe schreef:

    @Ron,
    Men vraagt, wij draaien. Kijk eens onder de foto…

  18. Angie van Dijk schreef:

    Goh kom zomaar hier terecht .. wat geweldig.
    In 1980 was ik in het sterrenbos bij Von Freeman,ik was toen 14 jaar.Ik in mijn broer gingen met buurman mee die een auto had.Ik weet nog dat ik voor op het randje van de podium zat, kon de saxofoon bij wijze vanspreken aanraken van Von Freeman.Ik moet nog ergens een Nieuwsblad van het Noorden hebben liggen met daarop de foto van het podium waar ik zit.Geweldig deze site.

    • Theo schreef:

      Oh ja Sterrenbos…heb veel gezien..m’n dochter flipte net dat ik the Cure daar zag.
      77 speelde, in koepel ook nog Kayak..heb ik nog korte cassette opname van en een zowat complete opname van Brood en Wild Romance. Speelden toen, in de motregen, 21 aug van
      11.30 -00.45 uur. Danny Lademacher was er net bij en Anni Meerman..verder nog met Gerrit Veen. Had ze een maand eerder gezien in de Koffer 30 man publiek? Danny was er net bij want het ging niet allemaal even goed toen….

  19. Fred Jacquet schreef:

    Leuke Groninger bands in die koepel: veel namen komen nu even niet naar boven, behalve Streetbeats met Ron Spaan achter de drums.

    Wie neemt het initiatief om foto’s, knipsels en andere info te verzamelen en er een boek over te maken??

  20. Buk schreef:

    Sneeuwpop was aan de Concordialaan, in de IJshal / schaatsbaan. Nu afgebroken. Daar speelde Brood.

  21. gert schreef:

    Ik mis Toots a/t Maytals in de ijshal, ook nog een concert van de the Thompson Twins gezien in tent op grote markt.

  22. fred de Sevren Jacquet schreef:

    Staat me ook iets bij dat er en paar concerten – in verband met het slechte weer – zijn verplaatst naar de Oosterpoort, maar of dat dan in het kader van “Sterren In het Bos” is geweest??
    Betreft Echo a/t Bunnyman en Django Edwards.

  23. ik mis de Thompson Twin in 81 of 82

  24. peterweening8012 schreef:

    Thompson Twins waren op de Grote Markt; ik denk 1981

  25. Leo schreef:

    Wat denk ik hier nog graag aan terug.
    Ik mis echter the shirts (annie golden)
    Kan me nog herinneren dat ik vlak bij de boxen stond met de vingers in mijn oren.
    Dat zag annie golden waarop na een seintje van haar het geluid werd aangepast.

  26. Jos Rozema schreef:

    Ik weet zeker dat Kevin Coyne heb gezien. En Nico (van The Velvet Underground) met haar orgel. En Normaal, waar je toen als rechtgeaard popliefhebber nog op neer keek. En de regenbui bij The Cure staat ook in mijn geheugen gegrift. Volgens mij begin de stortbui aan het begin, iedereen vluchtte op de bomen. The Cure wachtte met spelen totdat het ergste over was.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.