Het geheim van Catz-Elixer

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Ben vanmiddag bij de laatste bedrijfsleider en directeur van Catz & Zoon geweest. Het werd een leuk interview. Hij bleek nog stokoude affiches te hebben, en een doos vol met de verschillende bitters van het bedrijf, voorop natuurlijk het Elixer.

Hij vertelde dat zelfs hij niet mocht weten wat voor kruiden er in Catz-Elixer gingen.  Die kruiden lagen in jute zakken op een afgesloten gedeelte van de zolder, de eigenaar van het bedrijf sloot zich daar op en woog en mengde de kruiden er in een zak, om het mengsel vervolgens naar beneden te brengen, voor het trekken van de Elixer. Het drankje bevatte maar liefst 49 % alcohol, juist omdat de kruiden-extracten (ook met oliehoudende zaden) bij een lager percentage niet goed oplosten, en “uit gingen vlokken”.

Toen de Koninklijke Gist- en Spiritusfabriek NV in Delft eerst, en naderhand Henkes het bedrijf van Catz & Zoon overnam, werd het fabriekje aan de Damsterkade opgedoekt. Begin jaren zeventig moet dat geweest zijn. Bij het opruimen vond de directeur de sleutel van een kluis bij de enigszins chique Mesdag en Groeneveld’s Bank in de Oude Boteringestraat. “Ik moest alles openmaken”, verklaart hij, “die kluis bevond zich in de kelder, er was in geen jaren iemand bij geweest. En het enige wat er in die kluis lag, dat was dat boekje waar het recept in stond”.

Het boekje is mogelijk van de grondlegger van Catz, die in 1789 de eerste likeurstokerij in de Pekela begon. Via Henkes moet het naar Bols gegaan zijn, welk Amsterdams bedrijf het nu waarschijnlijk ook in een kluis heeft liggen. Mocht er oorlog komen geen nood, want Bols houdt copieën van alle recepten in een kluis op Curacao.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA


22 reacties on “Het geheim van Catz-Elixer”

  1. catthy schreef:

    Schitterend, dat je dit helemaal uitspit.

  2. it is aai schreef:

    Geweldig verhaal! Dank je.

  3. Brimstone schreef:

    Leuk om de geschiedenis van het bedrijf meer tot in detail vast te leggen.

  4. jacob schreef:

    Met een Catz-borrel in de hand kijk je boven de fles en onder de lippen.
    En je schuift het ene been op de andere. Maar dat andere is je eigen been.
    En als de broek zo strak zit zou je willen dat je ook wel een jurk om je heupen zou willen hebben.

  5. Perrie Hoekstra schreef:

    Ik zag dat je een en ander over Catz op je log had staan en herinnerde me dat ik daarover ook al eens iets had gemaakt. Daarom heb ik twee fragmenten uit de aflevering van Plaatselijke Tijd over distilleerderijen (gemaakt voor RTV Noord in 2005) online gezet.
    Bij deze:

    http://www.perriehoekstra.nl/PlaatselijkeTijd.html

  6. Gelkinghe schreef:

    Perrie,
    Bedankt!
    vermoedelijk zijn er nog wel oudere stukken dan die uit het gemeente-archief van de Pekela’s.

  7. Perrie Hoekstra schreef:

    Dat denk ik ook wel. En ik had destijds ook wel met die laatste bedrijfsleider willen spreken! Wie weet, komt het er nog wel eens van.

  8. Haverkamp schreef:

    Mijn opa is de maker geweest tot 1 mei 1955 blijkt uit stukken welke in ons bezit zijn!!
    Waarschijnlijk van 1938.
    De elixer werd in 3 soorten gemaakt en in hoeveelheden van 1100 liter per keer.
    Verdere info wil ik indien er belangstelling is wel persoonlijk verstrekken. Mail dan even.

    • Buma schreef:

      Hallo, graag wil ik je iets vragen. Ik doe onderzoek naar de kleindochter van Susanna Henriette Catz (1867-1943). Zij was de dochter van Leon Bernard Catz en Henriette Catharina Enthoven. Zeggen deze namen jou iets?

  9. Martin Baan schreef:

    beste, bedankt voor dit verhaal. ik vond zelf een flesje catz op de markt van Rotterdam een aantal maanden geleden. Ik ben nu opzoek naar overgebleven flesjes van dit merk. Heeft u enig idee hoe ik hieraan zou kunnen komen.
    Bij Lucas Bols ben ik nog niet echt verder gekomen. Hoop dat u mij kunt helpen.
    Vriendelijke groet,
    martin

  10. Gelkinghe schreef:

    @Martin,
    Gewoon Marktplaats e.d. goed in de gaten houden.

    • John schreef:

      Ik ben in het bezit van de oude affiches en dozen vol flesjes. Deze heb ik een aantal jaren geleden gekocht van een neefje van de voormalige directeur. Daarnaast heb ik ook nog grotere flessen. Heeft u hier nog vragen over, kunt u mij berichten. De items zijn niet te koop, maar wel te bezichtigen.

  11. Ton Vermeulen / Lucas Bols Erfgoed schreef:

    Een leuk filmpje!
    Het geheime receptenboek van Catz (1889 en verder) ligt inderdaad bij Lucas Bols. Daarin is te zien dat Catz Elixer door de fam Catz wel eens is aangepast, zoals het gebruik van gekookte suiker in plaats van gebrande suiker. De kostprijs van 1100 liter was in 1929 fl.2865,-

  12. Bob uit Groningen schreef:

    kalmte en catz zei mijn moeder altijd

  13. M. Buma schreef:

    Ik wil graag in contact komen met de laatste bedrijfsleider en directeur van Catz Elixer. Ik doe onderzoek naar de kleindochter van Susanna Catz. Wie kan mij verder helpen?

  14. Johanna Geuzebroek schreef:

    My apologies – Ik kan wel Hollands lezen maar schriiven gaat niet so goed. I am working on a family history project (want to leave family stories for my children and grandchildren). My great grandfather worked for the Catz family. He died in 1890 and my great grandmother continued to work for the Catz company after his death (she was left with 6 young children). I have in my possession a booklet with recipes for various drinks/bitters…saved all these years.

  15. Sjef De Laat schreef:

    Zo`n flesje Catz Elixer zit ook in de zogenoemde NOOD VITRINE van de Bergers Collectie. Iemand bekend met de oorsprong van die noodvitrine? De Catz Elixer staat in de vitrine “in geval van plotselinge Dorst”, naast een oude stuiver “”in geval Uw Geld devalueert” een een schroevendraaiertje “in geval er bij U iets los zit””.en zo meer grappig bedoelde situaties,

  16. Deed schreef:

    Ik heb een exemplaar van de noodvitrine.
    Erg leuk. Hangt in ons halletje.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.