Geit Flankeurspoort

Op de Flankeurspoort zit deze gevelsteen met geit:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Volgens de architectuurhistoricus Jaap Ekhart zou ze verwijzen naar de koemelkers die hier ooit hun veehouderijtjes hadden.

Klinkt dat al niet echt logisch – koemelkers melken koeien en geen geiten –  Ekhart zag waarschijnlijk ook de datum over het hoofd die rechtsonder in de steen gebeiteld zit: IV-II-’62.

Die dag, 4 februari, is de oprichtingsdatum, oftewel de dies natalis van het Groninger studentencorps Vindicat. Ook de vrijwillige Flankeurs waren daar in 1830 lid van toen ze ten strijde trokken tegen de Belgen.

Overigens vond ik noch in het Nieuwsblad van begin februari 1962, noch in de Vindicat-almanakken van 1962 en 1963 wat nu precies de aanleiding was, om deze gevelsteen te plaatsen.


10 reacties on “Geit Flankeurspoort”

  1. Niklas schreef:

    … en buitendien heb ik de indruk dat deze “geit” geen uier heeft…

  2. Haren in foto's schreef:

    Ik denk dat je gelijk hebt. Een geit als symbool voor koemelkers lijkt onlogisch. Dit vond ik over koemelkers in/rond Groningen: http://www.ubbega.nl/pdf-files/De%20koemelker%20een%20verdwenen%20beroep.pdf

  3. Wieke schreef:

    Maar wat hebben de Flankeurs of Vindicaters te maken met een geit?

  4. Frans schreef:

    Omgekeerd zou het dan weer wel verklaren waar het woord gezellegeitsvereniging vandaan komt…

  5. Irene schreef:

    Daar valt weinig aan te melken. Is het wel een geit?

  6. Gelkinghe schreef:

    @Wieke,
    Ik heb het inmiddels een verenigingshstoricus gevraagd.

    @Irene,
    Door Niklas begon ik gister ook al te twijfelen. Het kan best een bok zijn, maar dat leverde qua googelen helemaal niets op, in tegenstelling tot de combinatie Flankeurspoort + geit. Wellicht is het een bok, ja.

  7. jaap ekhart schreef:

    Ik suggereerde dat de geit iets met koemelkers te maken zou kunnen hebben.In het oude Rome, waar veel geitenmelk werd gedronken, duidde de afbeelding van een geit een melkhandel aan. In latere tijden stapten melkdrinkers meer en meer over op het drinken van koeienmelk, maar vaak bleef de geit bestaan als aanduider van een melkhandel. In Amsterdam zijn ook afbeeldingen van geiten die verwijzen naar melkwinkels. Omstreeks 1910 telde de Moesstraat zo’n elf koemelkers. Vandaar mijn suggestie dat de geit op de poort zou kunnen wijzen op koemelkers. Ook ik zag dat betreffende geit in verband wordt gebracht met Vindicat. Heb echter niets kunnen achterhalen.

  8. jaap ekhart schreef:

    Wie lost het raadsel op? Komende zondag geef ik namelijk weer een rondleiding door Tuinwijk.

  9. Rudmer Nijman schreef:

    Misschien de geitenbok als mascotte van het regiment?
    Zo had het regiment stoottroepen Prins Bernard mascotte Kees
    de Bok de eerste. Na zijn pensionering verdwijnt hij naar een kinderboerderij en volgt steeds een jonge ‘Kees’ hem op.
    Een studentenvereniging met bok als mascotte kan natuurlijk ook.

  10. Wieke schreef:

    Maar het beestje heeft zo te zien geen uier. De kans dat het een bok is, wordt daarmee groter.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.