Groninger lichtmastreclame

Mijn opa rookte ze wel eens, deze sigaren uit Nieuwe Pekela:

Mijn vader haalde hier zijn hoortoestellen, eerst grote zwarte van bakeliet, later een platter, kleiner en modieuzer gevalletje in beige, nog weer later een gehoorbril, en het laatst een blokje op het rotsbeen achter zijn oor:

Hier werkte een achternicht als coupeuse:

En hier kocht ik als eerstejaars mijn studieboeken. Op rekening!

Het betreft reclame-ontwerpen, vakbekwaam uitgevoerd in plakkaatverf en gemaakt in opdracht van het nog steeds bestaande Nationaal Publiciteitsbureau, dat dergelijke reclame aan lichtmasten hangt. In Groningen werden die masten na de oorlog aan het NPB verhuurd door de dienst Stadsuitbreiding, en in het archief daarvan (Groninger Archieven toegang 1516) vinden we deze ontwerpen dan ook terug (inv. nrs.  26-40). Soms waren de Groninger ambtenaren erg kritisch en moest het NPB een ontwerp over laten maken, omdat bijvoorbeeld een kleur of lettertype niet beviel.


7 reacties on “Groninger lichtmastreclame”

  1. Ik vind het stuk voor stuk fraaie ontwerpen.
    Die Lugano sigaren werden bij ons in de familie ook gerookt, er zaten volgens mij prachtige sigarenbandjes omheen.

  2. Jan de Jong schreef:

    Prachteg, joa en dij segoarebandjes. Mien Opa smookte heur ook net as Elisabeth Bas en Ritmeester. En dij haile grooten zaten din onder ien deus. Ales wer ien plakbouk plakt.

  3. Marc Bijl schreef:

    Wat ontzettend leuk om deze op internet tegen te komen! We (www.n-p-b.nl) hebben nog altijd vele tientallen van dit soort ontwerpen in ons archief op kantoor in Haarlem. Tegenwoordig komen ze uit de Mac, maar dit zijn stuk voor stuk kleine meesterwerkjes.

    • groninganus schreef:

      Hallo Marc,
      In dit archief liggen enige honderden ontwerpen. Vooral die tot een eind in de jaren zestig zijn mooi, omdat er illustraties aan zijn toegevoegd. Vanaf dan ontbreken die, en gaat het alleen nog maar om tekst. Ik denk dat een boek met die oudere ontwerpen ook wel aftrek zou vinden, overigens.

  4. Kees de schreef:

    Geestig ook dat op het bandje van Lugano Frits Bolkestein staat afgebeeld.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.