Sanoma, zak eens lekker de grond in

Zo, alle foto’s van de jaren 2005 en 2006 van Gelkinghe gesaved. Voor 2005 zijn dat er 241 en voor 2006 zijn dat er een 507. Nu nog de jaren 2007 tot en met 2011, te begroten op een 2500 stuks, dus 3 à 4 maal zoveel als ik nu gedaan heb.

De operatie acht ik noodzakelijk omdat Sanoma per 1 maart de stekker trekt uit Weblog, voorheen Web-log of Webstreepjelog, de host van Gelkinghe. Dit na anderhalf jaar ellende, waarin Weblog, inclusief Gelkinghe, meer uit, dan in de lucht was. Kwestie van een totaal verpunkte migratie, die Sanoma/Weblog zelf van te voren heel luchtigjes opvatte, maar die meteen finaal uit de klauw gierde, deels omdat Typepad, voorheen de cms-leverancier van Sanoma/Web-log, voor het nieuwe cms inncompatibele kloterij afleverde, deels omdat Sanoma alles op een koopje wilde doen, waarbij ze een stel nitwits van jewelste inschakelde om de boel te repareren – lees: nog verder naar de gallemiezen te helpen.

Heb natuurlijk een exportbestand aangemaakt, maar daar blijken geen ‘echte’ digitale foto’s, doch louter dieplinks naar de foto’s op de servers van Sanoma/Weblog in te zitten, en die servers van Sanoma vertrouw ik voor geen cent. Ik zie aankomen dat je daar straks in maart niets meer aan hebt en zie dan nog maar eens aan je foto’s te komen. Bij Sanoma lachen ze vierkant uit, zo klantvriendelijk zijn ze wel. En dan kan je die 3000 foto’s dus allemaal uit het eigen archief opzoeken en selecteren, om ze opnieuw te verkleinen en te bewerken etc. etc., iets waar ik dus helemaal niet op zit te wachten.

U begrijpt: met Sanoma/Weblog heb ik het helemaal gehad.  Door Sanoma hebben heel veel mensen tegenzin in het bloggen gekregen. Wat ik Sanoma allemaal toewens, zal ik maar niet opschrijven.


18 reacties on “Sanoma, zak eens lekker de grond in”

  1. Dick Bolt schreef:

    wat een gesodemieter Harry, sterkte ermee

  2. Jan Veldman schreef:

    Ja. En nooit is er iemand die zegt: ‘Ik heb het verkloot, het is mijn schuld geweest, ik was egoistisch, ik had dollartekens in mijn ogen, ik dacht bijdehand te zijn, en nu heb ik alles verkloot. In deze beker zit gif en die ga ik nu leegdrinken.’ – Maar ze zeggen alleen maar: ‘Onze schuld is het niet,’ of ‘We erkennen onze fouten, maar die horen tot het verleden. In de toekomst wordt alles beter.’

  3. Emigrant schreef:

    Helemaal mee eens!

  4. hans knot schreef:

    Ik heb het anders opgelost. Al jaren heb ik een archieflijst van meer dan 10.000 foto’s beschreven en al, zodat ze heel gemakkelijk zijn terug te vinden. Twee keer wegschrijven in groot en kleiner formaat is dan aan te raden waardoor je niet snel voor verrassingen komt te staan. Succes ermee.

    • harmien torenbeek schreef:

      Nooit al je eieren in 1 mandje doen.
      Begin al met al je fotos wekelijks op een aparte back-up/ zip drive te zetten.
      Vandaar uit op disc. Dat weet deze oma zelfs…..

  5. Haren in Foto's schreef:

    Maar als je straks al je foto’s gesaved hebt, begmaarint het pas! Dan moet je ze nog één voor één op de goede plaats in je nieuwe blog plaatsen. Ik ben daar – met grote tussenpozen – al een jaar mee bezig, maar dat schiet niet erg op.

  6. Irene schreef:

    Jemig. Deze manier van doen verdient wel een hevige scheldkanonnade. Sterkte met de verdere verwerking.

  7. De gifbeker moet blijkbaar echt tot de laatste druppel leeg. 😦
    Sterkte met de klus!

  8. Martin Hillenga schreef:

    Frustrerend, en zonde van de tijd… Sterkte er mee. Je hield het zakken tenminste nog keurig bij ‘in de grond’, hoewel uit de woordkeus wel een stevig ‘Van je Parrimarriboo!’ blijkt.

  9. Heb je winhttrack gebruikt?. Ik heb hiermee een test gedaan en de complete website, inclusief afbeeldingen, komt op mijn harde schijf te staan.

    (heb dit natuurlijk wel afgebroken na de eerste pagina, wat moet ik ermee…)

    • groninganus schreef:

      Dank voor de tip! Ben benieuwd hoe dat programma dan de losgeweekte foto’s bewaart, want als die op een hoop worden gegooid (in de nummervolgorde van Typepad) ben ik, geloof ik, nog even ver van huis.

  10. jasper schreef:

    Ik begrijp je frustraties, Harry. Maar misschien moet je het interweb ook een beetje beschouwen als iets dat ook een vluchtige kant heeft, net als radio of een krant. Met jouw archiveringsachtergrond ligt dat alles natuurlijk een beetje anders, alles valt te bewaren, maar het vluchtige scheelt uiteindelijk ook ballast.

    (Goede en onschuldige info vergaat helaas sneller op het web dan een foto van iemands dronken in-je-nakie-escapade maar dat zal wellicht iets met de perverse geest der mensch te maken hebben…)

    • groninganus schreef:

      Dat het internet vluchtige kant heeft, is evident. Als mensen daar zelf voor kiezen, moeten ze dat ook helemaal zelf weten. Maar hier gaat het om een dienstverlener/provider/host, die de weblogs van zijn klanten totaal verpunkte, beloofde de boel weer in orde te maken, dat door halve maatregelen niet voor elkaar kreeg, en de klanten nu slechts anderhalve maand te tijd geeft om hun boeltje te pakken. Diie klanten of gasten hebben daar dus niet voor gekozen.

      • Frans schreef:

        Maar die klanten of gasten zijn wel anderhalf jaar geleden van alle kanten gewaarschuwd dat het mis zou gaan. Terwijl jij je terecht druk maakte over het geknoei met vervoersbewijzen en abonnementen voor het OV, was Sanoma al lang bezig weblog te ontmantelen. Als je een dienst als het openbaar vervoer al niet goed krijgt, moet je je bij particuliere dienstverleners al helemaal geen illusies maken. Er zit maar één ding op: selfservice. Eigen domein, eigen (virtuele) server met wordpress, eigen backup daarvan naar eigen computer thuis. En een paar onbetaalde ICT vriendjes met hart voor het internet.

  11. aargh schreef:

    Ik heb me er eigenlijk al anderhalf jaar geleden mee verzoend dat ik de boel kwijt ben. Hik nu aan tegen het gedoe om mijn oude weblog te importeren. Maar het blijft een rare geschiedenis, zoals dat is gelopen bij web-log.

  12. jan blaauw sr schreef:

    Als vroegere fan van Gelkinghe leef ik vanzelfsprekend mee, als huidige lezer van Groninganus kan ik er niet om heen. En toch… Het mag onwaarschijnlijk klinken: Ik heb mijn weblog “Bloeiend Onkruid” die ik anderhalf jaar geleden eigenlijk al op mijn buik schreef, inmiddels probleemloos geëxporteerd en geïmporteerd in WordPress….. Inclusief de foto’s! Van 2007 tot en met (half) 2011! Terwijl ik eigenlijk een computerleek ben, op technisch terrein… Dit ándere geluid ter afwisseling!

  13. Onno schreef:

    Helemaal mee eens! Ben nog steeds bezig om alles in kannen en kruiken te krijgen!

    Groet, Onno

    wo2verzameling.nl


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.