Extreem laag fietsen

Ik had hem al bij de patatkraam in de verte gezien, stond iets plantaardigs te fotograferen toen hij me achterop kwam met een flinke vaart. Ik zie natuurlijk wel eens ligfietsen, maar zo extreem laag heb ik ze nog nooit gezien. Hij scheert over het asfalt. Het lijkt me ook wel redelijk link, je moet er niet op rekenen dat zo’n vlaggetje je veiligheid garandeert:
2015-07-10 001
Ik was zo onder de indruk, dat  ik er helemaal niet op lette hoe hij het ding voortbewoog. Het ding heeft duidelijk geen trappers. Zijn benen liggen bewegingsloos vooruit. Het gaat met de handen en met hefboomwerking of zo?

Een tweede foto kon ik niet maken, dit is een crop van de eerste:
2015-07-10 001 b


9 reacties on “Extreem laag fietsen”

  1. Hendrika schreef:

    Dit is wel een heel bijzondere! Ik blijf ze op het platteland met het hoog gras in de bermen levensgevaarlijk vinden: de fietser weet niet half hoe onzichtbaar hij/zij is 😦

  2. groninganus schreef:

    Het betreft dus een handbike en de berijder is hoogstwaarschijnlijk deze jongen: https://youtu.be/pXGnLJPSl3s

  3. Mooi ding, maar ik zou me er toch maar niet al teveel mee op de openbare weg wagen, want er komt een dag dat hij over het hoofd wordt gezien door een automobilist, vrees ik,

  4. S. Boom schreef:

    Ik vraag me af hoe je dit vehikel bestuurd, waarschijnlijk met de voeten maar aangezien het voorwiel ligt opgesloten denk ik dat de draaicirkel erg ruim zal zijn en dat hij daardoor nooit een echte stadsfiets zal worden

  5. Dit is een Handbike en die worden meestal bereden door mensen die minder valide of invalide zijn.
    De aandrijving gebeurt op armkracht en de besturing wordt ook met de handen gedaan. Waarschijnlijk is deze bestuurder gehandicapt aan zijn benen.

    Zelf ben ik een valide mens, toch heb ik een paar jaar op zo’n fiets gereden. Het fietst echt geweldig, het is een fantastisch trainingsapparaat en ik ben nooit door iemand over het hoofd gezien. Ik kreeg zelfs vaak voorrang, terwijl ik er geen recht op had. Blijkbaar zagen alle andere verkeersdeelnemers mij wel en ook op tijd. Iedereen die aan het verkeer deelneemt moet gewoon goed opletten, zich niet laten afleiden en vooral niet anderen de schuld geven, als ze zelf niet goed gekeken hebben.

    Ik vind de openingszin van dit bericht trouwens ook echt hilarisch: “Ik had hem al bij de patatkraam in de verte gezien……” Zo heel erg slecht was deze extreem lage handbike dus niet te zien. 😃

    • groninganus schreef:

      Dat “in de verte” sloeg op de eerste foto. Ik was eerder langs die plek gefietst en toen zag ik hem daar staan. Van nabij. Dus tot bewijs van zichtbaarheid kan de zin niet strekken. 🙂

  6. Egbert Vonkeman schreef:

    Er wordt wel terecht opgemerkt dat dit een -in goed NL- handbike is, maar het is dus géén ligfiets…

  7. Hans schreef:

    Waanzinnig mooie machine met fantastische kerel erop!

    O.h.a. worden wij ligfietsers wel gezien omdat je een soort Fremkörper op de weg bent. Meestal in een grote boog om mij heen. Gelukkig hebben wij in Nederland een goede fietsinfrastructuur (kan nog veel beter, daar niet van) en kun je heel Europa en daarbuiten per fiets goed “berijden”

    Het probleem met het waargenomen is veelal dat de meeste automobilisten zo ongeveer op de automatische piloot rijden wat betreft het opletten in het verkeer; deels moet dat natuurlijk ook. Maar iets alerter zijn zou veel ongelukken kunnen voorkomen.

    Maar goed, het fietspad is prima, maar dat zou gemiddeld wel veel breder mogen zijn, zo’n twee meter. Verder hebben we meer fietsnelwegen nodig, waarop dus alleen gefietst mag worden.

    Er blijft dus wat te wensen over en we moeten meer druk uitoefenen op de politiek
    Salut!


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.